اخبار / دانشگاهی / تدوین 60 رشته جدید دانشگاهی در موسسه علمی کاربردی فرهنگ و هنر به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

تدوین 60 رشته جدید دانشگاهی در موسسه علمی کاربردی فرهنگ و هنر

<>رئیس موسسه آموزش عالی علمی و کاربردی فرهنگ و هنر با بیان اینکه برای تأمین بودجه دانشگاه متکی به شهریه هستیم، از بررسی و تدوین حدود 60 رشته جدید در حوزه های مختلف در آینده ای نزدیک خبر داد.

<>

<>حمید شاه آبادی رئیس موسسه آموزش عالی علمی و کاربردی فرهنگ و هنر در گفت و گو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: امیدوار بودیم در سال 94 مثل برخی از موسسات آموزشی نظیر جهادکشاورزی برای مراکز آموزش عالی حوزه فرهنگ و هنر بودجه مستقلی در نظر گرفته شود.

<>

<>وی تصریح کرد: علیرغم عبور از تمام فرایندهای قانونی در وزارت ارشاد دانشگاه‌های علمی کاربردی فرهنگ و هنر در کتابچه بودجه 94 فاقد ردیف بودجه مستقل هستند در حالی که توافقات لازم صورت گرفته بود.

<>

<>شاه آبادی در ادامه گفت: بنابراین همچون سال جاری در سال آینده هم متکی بر شهریه دانشجویان هستیم و به دلیل اینکه نظارت بر دریافت شهریه دانشجویان از سوی دانشگاه جامع علمی کاربردی صورت می‌گیرد و هیچ مبلغی از سوی موسسات وزارت ارشاد واصل نمی‌شود سال سختی را در پیش رو داریم اما امیدواریم همچنان از محل کمک‌های وزارت ارشاد بتوانیم از مراکز حمایت کرده و فعالیت داشته باشیم.

<>

<>رئیس موسسه آموزش عالی علمی و کاربردی فرهنگ و هنر در همین خصوص اظهار کرد: 15 درصد شهریه دانشجویان به دانشگاه و 85 درصد در مرکز هزینه می‌شود و تمام فعالیت‌های آموزشی، هنری و نظارتی از محل همین 85 درصد تامین می‌گردد.

<>

<>وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های جدی که در زمان سرپرستی آقای نجفی در وزارت علوم دنبال می‌کردیم، کاهش سهمیه دانشگاه از بودجه بود، اظهار کرد: طبق ابلاغ وزارت ارشاد سهمیه دانشگاه از 15 درصد به 12 درصد کاهش پیدا می‌کند و سه درصد از درآمدهای شهریه به موسسات فرهنگی هنری اختصاص می‌یابد و موسسات بدون اینکه هزینه مضاعفی را به دانشجویان تحمیل کنند در اداره امور خود بهتر عمل می‌کنند و ما امیدواریم این اتفاق بیفتد ضمن اینکه ابلاغ رسمی وزیر علوم به دانشگاه هم صورت گرفته اما این برنامه هنوز اجرا نشده است.

<>

<>شاه آبادی با اشاره به راهکارهایی برای ارتقای درآمد اختصاصی در بودجه دانشگاه‌ها گفت: مهمترین اقدامی که می‌توانیم در تعامل دانشگاه با دستگاه‌های مختلف انجام دهیم، پذیرش پروژه‌های مشترک درآمدزاست.انجام برخی از این برنامه‌ها به خصوص انجام برنامه‌هایی در ارتباط با حوزه فرهنگ و دیجیتالی در دستور کار است. همچنین فروش آثار هنری دانشجویان در دانشگاه‌های اینچنینی به دانشجویان کمک خواهد کرد.

<>

<>وی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان بودجه دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر افزود: مبلغ پیشنهادی ما برای سال جاری پنج میلیارد تومان اعتبار بود که اداره بودجه دانشگاه با سه میلیارد آن موافقت کرد اما هنوز مبلغی دریافت نکرده‌ایم.

<>

<>رئیس موسسه آموزش عالی علمی و کاربردی فرهنگ و هنر طی سخنانی ادامه داد: به دلیل اینکه دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه علمی کاربردی واحد فرهنگ و هنر از محل شهریه استفاده می‌کنند با کمک دریافت مبلغ پنج تا هفت میلیارد می‌توانند اقدامات مهمی در جهت ارتقای کیفی این دانشگاه‌ها انجام دهند.

<>

<>شاه آبادی با اشاره به اینکه دانشجویان علمی کاربردی کمترین شهریه را نسبت به تمام دانشگاه‌ها پرداخت می‌کنند گفت: این یکی از مزیت‌های رقابتی دانشگاه ما در فضای امروز است که نسبت شهریه دانشجویان این دانشگاه نسبت به دانشجویان دانشگاه آزاد در شرایط مشابه به کمتر از نیم یا حدود نیمی از شهریه که از آنها دریافت می‌شود کاهش پیدا می‌کند.

<>

<>

دانشگاه علمی کاربردی،‌کارگاه عملی یا مراکز آموزشی <>

<>وی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش فضاهای کارگاهی دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر گفت: اساس این دانشگاه و فلسفه وجودی مراکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر حضور دانشجو در فضاهای کارگاهی حاضر و موجود در جامعه است. در واقع ما باید شرایطی را فراهم کنیم که دانشجو بخش نظری و علمی رشته‌ها را در فضای آموزشی دانشگاه‌های علمی کاربردی فرا گیرد اما بخش عملی را در کارگاه‌های موجود در جامعه پیگیری کند.

<>

<>شاه آبادی تصریح کرد: گاهی این انتقاد مطرح می شود که فضای کارگاهی دانشگاه‌های علمی کاربردی کم است یا با فضای عملی سازمان فنی حرفه ای و دانشگاهی مطابقت ندارد درحالی که اساس مراکز فرهنگ و هنر ایجاد مراکز آموزشی است که آموزش نظری ارائه می‌دهند. دانشجویان باید دانش عملی را در محیط‌های بیرون تجربه کنند.

<>

<>رئیس موسسه آموزش عالی علمی و کاربردی فرهنگ و هنر در همین خصوص افزود: اگر قرار باشد دانشگاه‌های علمی کاربردی هم فضای کارگاهی ایجاد کنند، این امر امکان پذیر نیست. ضمن اینکه این دانشگاه ها باید بودجه شش برابری نظیر آنچه سازمان فنی حرفه‌ای دریافت می‌کند دریافت کنند.

<>

<>

ارتباط با صنعت، مهم ترین برنامه دانشگاه علمی کاربردی <>

<>وی با تاکید بر اینکه ارتباط صنعت و مراکز کاری و کارگاهی با مراکز علمی با هدف استفاده بهینه از هر دو از مهمترین برنامه‌های ماست اظهار کرد: در این راستا مذاکراتی با برخی از اتحادیه‌ها صورت گرفته و امیدواریم با راه اندازی دفتر هماهنگی در دانشگاه در سال آینده دانشجویان را از طریق این مرکز هدایت شده به واحدهای صنعتی و کاری معرفی کنیم تا آنها از این واحدهای کارگاهی استفاده کنند.

<>

<>شاه آبادی ادامه داد: البته برخی از واحدهای تخصصی ما با برخی از کارگاه‌ها و مراکز عملی و مشخص قرارداد دارند تا دانشجومیان این رشته‌ها مثل رشته چاپ به مراکز خاص معرفی شوند.

<>

<>

18 هزار و 700 دانش آموخته دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر <>

<>وی در خصوص تعداد دانشجویان این دانشگاه اظهار کرد: در سال جدید 20 هزار و 900 دانشجوی جدید جذب شده همچنین برای بهمن امسال 12 هزار دانشجو فارغ التحصیل می‌شوند و ما امیدواریم که در سال تحصیلی آینده تعدادی مساوی با همین مقدار دانشجو جذب کنیم و آمار دانشجویان ما تغییری نکند.

<>

<>رئیس موسسه آموزش عالی علمی و کاربردی فرهنگ و هنر با اشاره به اینکه تعداد دانش آموختگان این دانشگاه 18 هزار و 700 دانشجو است گفت: مهر سال گذشته از گزند کاهش دانشجو دور بودیم.

<>

<>شاه آبادی با بیان اینکه 89 هزار دانشجو در 98 مرکز علمی در 163 رشته کاردانی و کارشناسی و هفت رشته کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند افزود: 12 دپارتمان حضوری از جمله گردشگری و صنایع دستی از جمله رشته‌های این دانشگاه است که همه زیر شاخه فرهنگ و هنر در وزارت ارشاد بوده و تمام رشته‌های فرهنگ و هنر را در بر می‌گیرد.

<>

<>وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: از جمله سیاست‌های ابلاغی وزارت ارشاد به موسسه، بسط تعداد استان‌های تحت پوشش این دانشگاه از 19 استان به 31 استان تا پایان دولت یازدهم است و ما امیدواریم این سیاست توسعه‌ای را با رعایت کیفیت لازم تا انتهای دولت یازدهم محقق کنیم.

<>

<>شاه آبادی در خصوص گسترش رشته‌های دانشگاهی گفت: رشته‌های ما همیشگی نیستند چون متناسب با نیاز بازار شغل تعریف شده و دامنه بسیار محدود و مشخصی دارند. بنابراین می‌توانند در یک دوره زمانی حذف شوند.

<>

<>رئیس موسسه آموزش عالی علمی و کاربردی فرهنگ و هنر با بیان اینکه 24 کمیته تخصصی عهده دار برنامه ریزی در حوزه رشته‌های دانشگاه ما هستند گفت: تدوین و بازنگری سرفصل‌های رشته‌های موجود و ایجاد رشته‌های جدید به طور مداوم از سوی این کمیته‌ها پیگیری می‌شود و هر کدام از این کمیته‌ها بر تدوین رشته‌های جدید کار می‌کنند.

<>

<>وی در همین خصوص اظهار کرد: برای معرفی رشته‌های جدید به جامعه، نیازمند مساعدت رسانه‌ها هستیم چرا که مردم فقط برخی از رشته‌های شناخته شده دانشگاهی را می‌شناسند.

<>

<>شاه آبادی با اشاره به اینکه یکسان پنداشتن دانشگاه‌های علمی کاربردی فرهنگ و هنر با سایر دانشگاه‌ها کار عبثی است خاطرنشان کرد: ماموریت دانشگاه‌های علمی کاربردی از سایر دانشگاه‌ها متفاوت است ضمن اینکه تعداد رشته‌های این دانشگاه مرتبا افزایش پیدا خواهد کرد و در همه حوزه‌ها در حال بحث و بررسی هستیم.

<>

<>رئیس موسسه آموزش عالی علمی و کاربردی فرهنگ و هنر با بیان اینکه زمانی که رشته‌ها به تصویب شورای گسترش برسد رسانه‌ای می‌شود گفت: در حال حاضر بیش از 60 درخواست برای تدوین رشته جدید در دستور بررسی است که به دلیل توقفی که در شکل گیری کمیته‌های تخصصی ایجاد شد، با انباشت درخواست‌ها مواجه شدیم اما سرفصل تمام این رشته‌ها نوشته شده و کمیته‌های تخصصی دانشگاه و شورای عالی گسترش وزارت علوم در حال بررسی این رشته‌ها می‌باشند. این رشته ها در حوزه‌های مختلفی تدوین شده و می‌تواند شغل‌های جدیدی را ایجاد کند.

<>

<>

یک فرصت برای ورود دانشجویان به بازار کار <>

<>مشاور هنری وزیر ارشاد گفت: در سیستم آموزشی مراکز آموزش علمی کاربردی اشتغال و حضور استعدادها و پتانسیل آن‌ها در جامعه بیش از مدرک دانشگاهی اهمیت دارد.

<>

<>شاه آبادی درباره برگزاری دومین جشنواره آثار و تولیدات دانشجویی فرهنگ و هنر، اظهار کرد: هنوز مهلت دریافت آثار به اتمام نرسیده است. این جشنواره در 12 حوزه تخصصی اثر می‌پذیرد و پیش‌بینی می‌کنیم که بیش از دو برابر سال گذشته یعنی حدود 1000 اثر هنری در مراکز علمی کاربردی همزمان با دهه فجر به نمایش گذاشته شود.

<>

<>او به هدف برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های زیادی در مراکز آموزش عالی فرهنگ و هنر وجود دارد که این ظرفیت‌ها ناشناخته هستند. ما دانشجویانی داریم که بسیار از حیث توانایی‌های نظری، آموزه‌های خوبی در رشته‌های مختلف دیده‌اند. وجه تمایز آن‌ها با دیگر دانشجویان این است که در کنار محیط علمی در محیط کارگاهی و عملی هم کار می‌کنند.

<>

<>شاه‌آبادی ادامه داد: تعداد زیادی از مراکز ما حضور فعالی در نخستین جشنواره آثار و تولیدات دانشجویی که سال گذشته در سالن حجاب برگزار شد‌، داشتند. این جشنواره با هدف نشان دادن استعدادهای نهفته دانشجویان ، معرفی رشته‌های موجود و ارتباط دانشگاه‌ها با مشاغل مختلف هنری برگزار می‌شود و به نوعی آیینه تمام‌نمای فرهنگ و آموزش دانشگاه علمی کاربردی است.

<>

<>مشاور هنری وزیر ارشاد درباره نحوه برپایی این جشنواره گفت: این‌طور نیست که ما برای هر رشته هنری مثل مد و لباس و یا موسیقی غرفه جدا در نظر بگیریم، بلکه هر یک از 98 مرکز علمی کاربردی برای خودشان غرفه مستقلی دارند. این جشنواره اضافه بر تولیدات دانشجویی پتانسیل‌ این دانشجوها را به نمایش می‌گذارد. رویکرد ما در این جشنواره این است که مشاغل حوزه فرهنگ و هنر را پوشش بدهیم و کسانی که پتانسیل احراز شغل‌های فرهنگ و هنر را دارا هستند‌، به حوزه‌های مختلف معرفی کنیم تا تامین کننده نیروی آن‌ها باشند.

<>

<>شاه‌آبادی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آنچه که مهم است اشتغال و حضور این استعدادها در جامعه است نه مدرک دانشگاهی. ما دانش‌آموختگانی داریم که در یک فضای دانشگاهی تجربه‌های عملی می‌آموزند و می‌توانند از آنچه که یاد گرفته‌اند در جامعه استفاده کنند. برای شناخت پتانسیل این دانشجوها صاحبان حرف را به دیدن این تولیدات بیاوریم تا با دیدن آثار دانشجویان زمینه حضور آن‌ها را در مشاغل مختلف فراهم کنند.

<>

<>او افزود: تربیت هنرمند در این مراکز یک مرحله میانی برای دستیابی به قله‌های حوزه هنر است. مراکز علمی کاربردی دو ویژگی منحصر به فرد دارند. یکی از آنها مهارت‌ورزی است یعنی شخصی که کار آزموده می‌شود، فارغ از دانش‌های نظری مهارت‌هایی دارد که بدون مدرک هم از آموزش آن‌ها احساس اقناع روحی می‌کند. مولفه اختصاصی دیگر این مراکز شغل‌محوری است. بنابراین ما رشته‌های کلی نداریم و به جای عکاسی و نقاشی به رشته‌هایی مثل عکاسی خبری یا نقاشی ایرانی می‌پردازیم.

<>

<>شاه‌آبادی در پایان اظهار کرد: دانشجویان با دو سال تحصیل در این دانشگاه مهارت کسب می‌کنند و می‌توانند وارد بازار کار شوند. مسیر هنرمند واقعی شدن از این جا می‌گذرد نه از مسیر دانش‌های نظری صرف. بنابراین حضور این استعدادها در حوزه فرهنگ وهنر یک نقطه میانی است و مانند تیم امید در کنار تیم ملی عمل می‌کند.

تاریخ خبر سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳