اخبار / دانشگاهی / تحصیل ۵.۵ میلیون دانش‌آموز در دبیرستان‌ها- توجه به مباحث آزمایشگاهی باعث کاهش افت تحصیلی به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

تحصیل ۵.۵ میلیون دانش‌آموز در دبیرستان‌ها- توجه به مباحث آزمایشگاهی باعث کاهش افت تحصیلی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، گفت: توجه به مباحث آزمایشگاهی باعث کاهش افت تحصیلی دانش‌آموزان شده و میزان علاقمندی آنها به دروس علوم پایه افزایش می‌یابد.

ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، در پاسخ به این پرسش که وضعیت آزمایشگاه‌های مدارس چگونه است؟ اظهارداشت: وضعیت آزمایشگاه‌های مدارس خوب است و مدرسه‌ای که نوساز باشد، آزمایشگاه دارد؛ سازمان نوسازی مدارس موظف است دبیرستان‌هایی که ساخته می‌شود، آزمایشگاه آن را هم تحویل دهد.

وی افزود: مدارس قدیمی اکثراً آزمایشگاه دارند و ممکن است آزمایشگاه یک مدرسه‌ای کم و کسری داشته باشد؛ رویکرد ما در تدریس استفاده از آزمایشگاه است.

سحرخیز ادامه داد: در تحول جدیدی که در آموزش و پرورش انجام می‌شود، رویکرد پژوهش محوری و توجه به موزه‌ها، آزمایشگاه‌ها و محیط‌های متنوع یادگیری ایجاب می‌کند که ما از آزمایشگاه بیشتر استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش باید در موضوع نمره آزمایشگاه بازنگری کند، خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم یا باید وزن نمره آزمایشگاه بالا برده شود یا درس آزمایشگاه مستقل شود؛ این نقیصه‌ای است که وجود دارد، یعنی وقتی می‌گوییم درس فیزیک آزمایشگاه، باید بدانیم سهم آزمایشگاه از نمره 20 چقدر است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، اضافه کرد: معتقدم باید ضریب درس آزمایشگاه بالا برود و دانش‌آموز هر مبحثی را که می‌خواند، معلم آن را با آزمایشات مربوطه نشان و توضیح دهد؛ اگر این موارد برای دانش‌آموزان جا بیافتد و کاربست آن را در بحث‌های آزمایشگاهی ببینند، از افت تحصیلی هم جلوگیری شده و میزان علاقمندی دانش‌آموزان به دروس علوم پایه افزایش پیدا می‌کند و این اتفاقاً باعث خلاقیت و نوآوری در دانش‌آموزان است.

به گفته سحرخیز، پیش‌بینی می‌شود 5 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در هنرستان‌ها و دبیرستان‌های کشور برای سال آینده تحصیل کنند.

تاریخ خبر شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲