اخبار / دانشگاهی / تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری قطعی است به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری قطعی است

 دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته ها و مقاطع دانشگاه علوم پزشکی (وزارت بهداشت) و سایر دانشگاه های کشور از سایت سنجش3
رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه قانون تاثیر سوابق تحصیلی در نتایج آزمون دستیاری قطعی و تغییر نخواهد کرد گفت: کارنامه دوم داوطلبان آزمون دستیاری در دست تهیه است و دفترچه انتخاب رشته این داوطلبان اواخر هفته آینده منتشر و توزیع می‌شود.

دکتر محمدحسین پورکاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این مطلب به تشریح نحوه محاسبه نمره نهایی پذیرفته شدگان آزمون دستیاری پرداخت و اظهار کرد: در آزمون دستیاری امسال بالغ بر 6900 نفر مجاز به انتخاب رشته شدند و کارنامه این افراد منتشر شده است. در این کارنامه تمامی داوطلبانی که نمره آنها بیش از 150 باشد مجاز به انتخاب رشته هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: حدنصاب قبولی آخرین نفر آزمون دستیاری امسال  150 بود  و شاگرد اول این آزمون نیز نمره 500  را کسب کرده است. همچنین درکارنامه اولیه آزمون دستیاری امسال فقط نمره خام دانشجویان (  نمره ای که هیچ فرآیندی روی آن صورت نگرفته است) اعلام شده است.

دکتر پورکاظمی همچنین با بیان اینکه نمرات پنج گروه درسی در آزمون دستیاری سال جاری تراز شدند گفت: براساس مصوبات وزارت بهداشت نمرات پنج گروه درسی یعنی جراحی عمومی و زنان(گروه1)، داخلی و قلب (گروه 2)، کودکان و عفونی(گروه3)، ارتوپدی، گوش و حلق و بینی، اورولوژی، چشم، اپیدمیولوژی، آمار و رادیولوژی(گروه4) وآسیب‌شناسی، پوست، فارماکولوژی، نورولوژی، روان‌پزشکی و اخلاق‌پزشکی(گروه5) در آزمون دستیاری امسال مشخص شدند و ما نمرات دانشجویان در این پنج درس را تراز و به شیوه درصدی اعلام کردیم.

مفهوم "تراز نمرات" در نتایج آزمون دستیاریرئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت تعریفی از مفهوم "تراز نمرات" آزمون دستیاری ارائه داد و افزود: در مفهوم تراز فرض می کنیم داوطلبی سئوالات گروه داخلی و قلب را به دلیل ساده بودن خوب، اما درس گروه کودکان و عفونی را به علت مشکل بودن بد پاسخ داده است که با تراز کردن، سختی و مشکلی دروس از بین می رود. یعنی به نوعی همه نمرات هم‌وزن می شوند تا هیچ فردی متضرر نشود.

به گفته وی تمامی سؤالات آزمون دستیاری امسال در پنج گروه درسی فوق جمع بندی شدند، اما در سال‌های گذشته این شرایط وجود نداشت و داوطلبان دوره دستیاری براساس نمره ابتدایی و خام ارزیابی می‌شدند.

دکتر پور کاظمی در ادامه یادآور شد: قانون تراز کردن 5 گروه درسی و در نظر گرفتن ضریب دروس که اعمال آن در آزمون دستیاری امسال از دو سال پیش به اطلاع دانشجویان رسیده، امری کاملا منطقی و طبیعی است، فرض کنیم دانشجویی که می‌خواهد در رشته "قلب و عروق" ادامه تحصیل دهد باید نمره وی در این درس بالاتر از نمره درس "کودکان و عفونی" باشد. این همان قانون ساده ای است که در دوران کنکور برای دانش آموزان نیز اعمال می شود یعنی دانش آموزی که بخواهد در رشته پزشکی ادامه تحصیل بدهد باید ضریب نمره زیست وی در کنکور بالاتر از دروس دیگر باشد.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: در کارنامه جدیدی آزمون دستیاری که در آینده نزدیک در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت به پنج زیرگروه درسی نمره کل داد خواهد شد  و رتبه دانشجویان در این پنج گروه درسی مشخص می‌شود. در این شرایط دانشجویی که علاقه دارد در رشته مشخص درس بخواند ضریب درسی آن رشته و نمره کل مشخص است و این کاملا به نفع دانشجو خواهد بود.

دکتر پور کاظمی افزود: البته زیر گروه ها در کارنامه اولیه که منتشر شد، مشخص نشده اند، چرا که بر اساس مصوبات در کارنامه اولیه کسی می تواند انتخاب رشته کند که از600 نمره 150 نمره کسب کرده باشد. همچنین در این کارنامه نمره 5 گروه درسی تراز شده به دانشجویان ارائه شده، افراد می توانند بر اساس این ضرایب نمره کل خود را در هر زیر گروه محاسبه کنند، اگر چه این کار بصورت کامپیوتری تهیه و به دانشجویان اعلام خواهد شد.تاثیر 15 درصدی سوابق تحصیلی در نتایج آزمون دستیاری کاملا مثبت استوی همچنین با اشاره به تاثیر 15 درصدی سوابق تحصیلی در نتایج آزمون دستیاری سال جاری اظهار کرد: کسانی باید صلاحیت پزشک شدن در جامعه را داشته باشند که سابقه علمی و درسی آنها در دانشگاه خوب باشد.  بنابراین 85 درصد نمره ای که در آزمون دستیاری امسال اعلام خواهد شد همان نمره ای است که دانشجو در آزمون کسب کرده است، 10 درصد آن نمره پیش کارورزی و 5 درصد نیز معدل دوران تحصیل اعمال خواهد شد.

دکتر پور کاظمی ادامه داد: ممکن است دانشجویی ادعا کند که در روز پیش کارورزی شرایط نامساعدی داشته و به دلایلی نتوانسته است نمره بالاتری کسب کند. بنابراین برای اینکه دانشجویان متضرر نشوند تاثیر 15 درصدی سوابق تحصیلی در نتایج آزمون دستیاری مثبت خواهد بود یعنی چنانچه نمره کنکور دانشجویی به گونه ای باشد که اگر 15 درصد را در معدل تاثیر دهیم موجب کاهش نمره کل خواهد شد، این میزان معدل تاثیر داده نمی شود.

تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری قطعی استرئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت گفت: برخی از دانشجویان به تاثیر 15درصدی سوابق تاثیری در نتایج آزمون دستیاری اعتراض دارند و ادعا می کنند در جریان این قانون نبودند در صورتی که حدود دو سال پیش این قانون به صورت رسمی اعلام شده است. ضمن اینکه عدم اطلاع از امری کسی را از اشتباه انجام شده مبرا نمی کند.

دکتر پور کاظمی گفت: تاثیر سوابق تحصیلی در نتایج آزمون دستیاری به هیچ عنوان لغو نخواهد شد چرا که مصوبه اعلام شده، کاملا قانونی و منطقی است. بنابراین افرادی که در این آزمون نمره بالاتری کسب کرده باشند نگران این موضوع نباشند.

وی همچنین تاکید کرد: در سال های گذشته نمره پیش کارورزی دانشجویان در نتایج آزمون دستیاری اعمال می شد. مثلا اگر 200  نفر یک نمره را کسب می کردند اما ظرفیت پذیرش در یک رشته مشخص فقط دو نفر بود در این شرایط فردی که نمره پیش کاروزی بالاتری داشت، پذیرفته می شد.دکتر پور کاظمی از انتشار دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری تا اواخر هفته آینده خبر داد و گفت: دانشجویان اطلاعات خود را در کارنامه اولیه وارد کردند و کارنامه دوم آنها در دست تهیه است. تا اواخر هفته آینده نیز دفترچه انتخاب رشته این دانشجویان منتشر خواهد شد.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر رشته ها و ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در آزمون دستیاری امسال مشخص شده است. بطوریکه حدود  3380  نفر پذیرش خواهد شد که این تعداد در مقایسه با سال گذشته 280 نفر افزایش یافته است.
دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته ها و مقاطع دانشگاه علوم پزشکی (وزارت بهداشت) و سایر دانشگاه های کشور از سایت سنجش3   

تاریخ خبر چهارشنبه ۰۲ تیر ۱۳۹۵