اخبار / دانشگاهی / برگزاری امتحانات تخصصی و عمومی به صورت الکترونیکی از سال آینده به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

برگزاری امتحانات تخصصی و عمومی به صورت الکترونیکی از سال آینده

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: با هدف ساماندهی امتحانات این وزارت‌خانه، برنامه داریم تا امتحانات تخصصی و عمومی را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم. در حال حاضر امتحان جامع علوم پایه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و امیدواریم از سال آینده امتحانات دانشنامه تخصصی را نیز به صورت الکترونیکی برگزار کنیم. همچنین بسیاری از انتخابات انجمن‌های علمی علوم پزشکی نیز به صورت الکترونیکی دنبال می‌شود و امیدواریم در سال آینده همه این امتحانات به صورت مجازی و الکترونیکی انجام شود.
<>او از توسعه مشارکت بخش خصوصی در حوزه آموزش پزشکی خبر داد و گفت: راهبردهای کلی برای مشارکت بخش خصوصی در حوزه آموزش پزشکی را به زودی به همه دانشگاه‌ها اعلام می‌کنیم تا بتوانیم هم از بستر بخش خصوصی برای طراحی برخی از دوره‌های آموزشی استفاده کنیم و هم بخش خصوصی بتواند در فرآیندهای بخش عالی مشارکت کند و در مناطق آمایشی که نیازمند کمک بخش خصوصی هستیم بتوانند سرمایه‌گذاری و در پیشرفت دانشگاه‌های علوم پزشکی مشارکت کنند.

<>لاریجانی گفت: مجله ساینس در دو ماه گذشته مقاله‌ای منتشر کرده و برخی از پایان‌نامه‌ها را مورد سوال قرار داده است، در جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، گزارشی درباره تدوین پایان‌نامه‌ها از سوی وزارت بهداشت تهیه و به این شورا ارائه می‌شود. وزارت بهداشت برای مقالات نامعتبر تدابیر مختلفی اندیشیده است. مجله BMC تعدادی از مقالات کشور که دارای اشکال بوده است را از این مجله حذف کرده است و وزارت بهداشت در حال تدوین برنامه‌ای برای جلوگیری از این نوع تخلفات است. این مجله ۵۰۰ مقاله را مورد بررسی قرار داده است و براساس بررسی‌های انجام شده، ۵۸ مقاله از مقالات ایران دارای تخلفاتی بوده است اما ارائه این آمار به معنای زیر سوال بردن علم در ایران نیست و هیچ یک از محققان برجسته در این تخلفات نقشی نداشته‌اند.

<>او افزود: این تخلفات از سوی ۳ یا ۴ نفر صورت گرفته است، به طور مثال یک نفر ۱۵ مقاله و نفر دیگر ۱۲ مقاله را منتشر کرده است. با توجه به اینکه ایران سالانه بیش از 30 هزار مقاله تولید می‌کند وجود چنین آماری درصد بالایی نیست. وزارت بهداشت با افرادی که در لیست مقالات دارای تخلف بوده‌اند برخورد می‌کند و برخورد با افراد دانشگاهی و غیر دانشگاهی مسیرهای متفاوتی دارد. برای کاهش تخلفات در مقالات علمی باید برخوردهای سیستمی نیز صورت گیرد. همچنین باید برنامه‌ای اندیشیده شود تا در برخی رده‌های مختلف نیازمند تدوین مقاله نباشیم.

<>معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: «به طور مثال در آئین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی اگر عضو هیات علمی سرآمد در آموزش باشد، با تائید هیات ممیزه می‌تواند ارتقا یابد و این فرد نیاز به تدوین مقاله ندارد. همچنین طبق این آئین‌نامه اگر یک عضو هیات علمی خدمت بزرگ علمی ارائه کند، نیاز به تدوین مقاله ندارد و این فرد ارتقای علمی پیدا می‌کند.

<>اعطای 200 بورس تحصیلی داخل به دانشجویان مستعد حوزه اخلاق پزشکی

<>لاریجانی در ادامه از گنجاندن دو واحد درسی آشنایی با طب سنتی برای گروه‌های پزشکی خبر داد و گفت: به زودی قرار است گروه‌های پزشکی با موضوع طب سنتی آشنا شوند. براساس تجربیات دیگر کشورها و فعالیت‌های انجام شده در ایران روشی طراحی کردیم که دو واحد درسی در گروه‌های پزشکی برای آشنایی با چارچوب طب سنتی ایجاد شود و در دو ماه آینده این چارچوب به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه می‌شود.

<>او در پایان گفت: فضای دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال آماده‌سازی برای توسعه آموزش پزشکی و اخلاق پزشکی است و قرار است ۲۰۰ بورس تحصیلی داخل به دانشجویان استعدادهای درخشان در حوزه اخلاق پزشکی ارائه شود. امسال این موضوع دنبال می‌شود تا در آینده بتوانیم استادانی در زمینه اخلاق پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تربیت کنیم.

<>دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته ها و مقاطع دانشگاه علوم پزشکی (وزارت بهداشت) و سایر دانشگاه های کشور از سایت سنجش3

<>

تاریخ خبر سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵