اخبار / دانشگاهی / بررسی جزئیات برگزاری مشترک دکتری آزاد و سراسری به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

بررسی جزئیات برگزاری مشترک دکتری آزاد و سراسری

تجمیع آزمون دکتری ۹۶ دانشگاه آزاد با آزمون سراسری با ابهاماتی همراه است.

 با تصویب قانون سنجش و پذیرش دوره‌های تحصیلات تکمیلی در مجلس شورای اسلامی، آزمون کتبی دانشگاه‌های دولتی و آزاد به صورت مشترک برگزار خواهد شد. این امر گرچه دارای مزایای فراوانی است اما جنبه‌های منفی و نکات ابهام زیادی نیز در پی دارد که بخشی از آنها خاطرنشان می‌گردد.

۱- سطح یکپارچگی: سؤالی که داوطلبان آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی با آن روبه‌رو هستند، این است که یکپارچگی آزمون دکتری سراسری و آزاد تا چه مرحله‌ای از پذیرش دکتری ادامه خواهد داشت؟ آیا یکپارچگی تنها در آزمون کتبی است؟ تا مرحله انتخاب رشته است؟ و یا تا اعلام نتایج نهایی؟

تجربه موفق آزمون کارشناسی نشان می‌دهد که بهترین شیوه آن است که تنها نقطه اشتراک کنکور دکتری سراسری و آزاد، آزمون کتبی باشد و پس از آن داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی به همراه کارنامه آزمون کتبی به این دانشگاه معرفی شوند تا سایر مراحل از جمله انتخاب رشته، مصاحبه و نمره نهایی (با لحاظ وزن ۵۰ درصدی مصاحبه و آزمون کتبی) از سوی خود دانشگاه ارائه شود.

بهره‌گیری از فرصت های بیشتر و امکان پذیرش همزمان در دکتری سراسری و آزاد و انتخاب گزینه مناسب‌تر از جمله مزایای این تفکیک است.

۲- رشته‌های مجاز: با برگزاری آزمون دکتری نیمه‌متمرکز، در بسیاری از رشته‌های علوم انسانی، هنر و زبان داوطلبان ملزم به رعایت هماهنگی بین مدرک کارشناسی ارشد و رشته آزمون دکتری بوده‌اند. اما دانشگاه آزاد جز در مورد برخی رشته‌های خاص چنین محدودیتی قائل نشده است. یکپارچگی آزمون دکتری موجب می‌شود که داوطلبان گروه‌های مذکور با مشکل الزام به هماهنگی مدرک کارشناسی ارشد با رشته دکتری روبه‌رو شوند.

۳- آزمون عملی: برگزاری آزمون کتبی دکتری آزاد با آزمون عملی در برخی رشته‌ها از جمله معماری و شهرسازی همراه است. در حالی که آزمون دکتری سراسری فاقد این بخش از آزمون بوده و مشخص نیست که شرایط برگزاری با ادغام آزمون‌ها به چه صورت خواهد بود.

۴- تطابق رشته‌ها: برخی رشته‌های مقطع دکتری تنها در دانشگاه آزاد اسلامی ارائه می‌شود و به طور واضح نیز قابل انتقال به رشته‌ای مشخص در جدول رشته‌های سراسری نیست.  به نظر می‌رسد لازم است سازمان سنجش آموزش کشور هر چه سریع‌تر نحوه قرارگیری این رشته‌ها در جدول رشته‌های کنکور دکتری ۹۵ را مشخص نماید.

۵- محرومیت از آزمون در صورت پذیرش: در رابطه با آزمون دکتری سراسری روال بر این بوده است که داوطلبان در صورت پذیرش در هر یک از دوره‌‏های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پردیس و پیام نور از شرکت در آزمون سال بعد محروم می‌شدند. در حالی که در دانشگاه آزاد چنین محرومیتی لحاظ نمی‌شود. بنابراین مشخص نیست تکلیف پذیرفته‌شدگان برای شرکت در کنکور آتی چگونه خواهد شد.

 دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیــه رشتــه های دکتری، کارشناسی ارشد 
و سایر مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3

تاریخ خبر پنج شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۵