اخبار / تحصیلات تکمیلی / برخي كشورها ديپلم 11 ساله ايران را به رسميت نمي‌شناسند به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

برخي كشورها ديپلم 11 ساله ايران را به رسميت نمي‌شناسند

دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش با بيان اينكه برخي كشورها ديپلم 11 ساله ايران را به رسميت نمي‌شناسند، گفت: در ساختار جديد، طول مدت تحصيل 12 سال است و همه دانش‌‌آموزان بعد از 12 سال تحصيل در پايه‌هاي مختلف، ديپلم خواهند گرفت. به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، مهدي نويدادهم در حاشيه نخستين همايش مدارس هيئت‌امنايي شهر تهران كه امروز در تالار فرهنگ وزارت آموزش و پرورش برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع تعطيلي روز پنجشنبه، طرحي بود كه توسط يكي از استان‌ها مطرح شد؛ اين طرح هنوز به مرحله بررسي و تصويب در شوراي عالي آموزش و پرورش نرسيده است بنابراين وجاهت قانوني ندارد.

* موضوع تعطيل روزهاي پنجشنبه در سند ملي آموزش و پرورش لحاظ شد

وي با بيان اينكه تمام مدارس در روزهاي پنجشنبه باز هستند مگر اينكه در آينده در اين خصوص تصميمي گرفته شود، افزود: تعطيلي روز پنجشنبه از جمله موضوعاتي است كه در اسناد تحولي در حال بررسي آن هستيم؛ اين مسئله در سند ملي ديده شده و در صورت تصويب، اجرايي خواهد شد.

* نصب دوربين‌هاي مدار بسته در مدارس در دستور كار شوراي عالي آموزش و پرورش است

دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش ادامه داد: موضوع دوربين‌هاي مدار بسته توسط يكي از معاونت‌هاي وزارت آموزش و پرورش مطرح شد در كميسيون آن را بررسي كرديم و در دستور كار شوراي عالي آموزش و پرورش است كه در خصوص آن اتخاذ تصميم شود.

* دوره پيش‌دانشگاهي داراي ناكارآمدي است

وي اضافه كرد: تغيير ساختار نظام آموزشي كشور يكي از اجزايي است كه مقرر شده است در سند ملي آموزش و پرورش مورد توجه قرار گيرد؛ آموزش و پرورش امروز ما با ناكارآمدي‌هايي رو به روست كه يكي از ابعاد آن موضوع ساختار است.
نويدادهم گفت: براي به ساماندهي كردن آموزش و پرورش طرح‌هاي مختلفي را پيش‌بيني كرده‌ايم كه يكي از آنها موضوع تغيير ساختار است؛ ساختار فعلي داراي چند مشكل است كه با اين تصميم شوراي عالي آموزش و پرورش اميدواريم اين مشكلات نيز مرتفع شود.
وي اظهار داشت: نخستين مشكل، ناكارآمدي دوره پيش‌دانشگاهي است؛ اين دوره با هدف و فلسفه خاصي طراحي شد كه در حال حاضر فلسفه وجودي خود را از دست داده است بنابراين امروزه وجود دوره پيش‌دانشگاهي در آموزش و پرورش هيچ توصيه علمي و كارشناسي ندارد و سال‌هاست كه كارشناسان و مديران مختلف تأكيد مي‌كردند كه اين دوره بايد حذف شود.
دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش ادامه داد: مشكل دوم، مشكل تفاوت ديپلم در دوره تحصيلي بود. برخي دانش‌آموزان با 11 سال تحصيل، ديپلم گرفته و برخي با 12 سال تحصيل كه اين مشكل نيز خوشبختانه برطرف مي‌شود؛ در ساختار جديد طول مدت تحصيل 12 سال است و همه دانش‌‌آموزان در طول 12 ساله ديپلم خواهند گرفت.

* دوره پيش‌دبستاني يكي از نيازهاي جدي امروز ما در آموزش و پرورش است

وي گفت: مشكل سوم، پرداختن به دوره ابتدايي و پيش‌دبستاني بود؛ دوره پيش‌دبستاني يكي از نيازهاي جدي امروز ما در آموزش و پرورش است و تحقيقات بين‌المللي و ملي نيز نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاري در اين خصوص از اهميت بسيار برخوردار است به همين دليل اين موضوع نيز در تغيير ساختار نظام آموزشي كشور مورد توجه جدي قرار گرفته است.
نويدادهم بيان داشت: به دليل اينكه تعليم و تربيت در درازمدت اتفاق مي‌افتد هر چه زمينه حضور يك دانش‌آموز در زير چتر مديريتي يك مدير و معلم طولاني‌تر باشد، اثربخشي‌ سيستم را بالا برده‌ايم اما در مواقعي كه دانش‌آموز يك سال در يك مدرسه و سال بعد به مدرسه‌اي ديگر مي‌رود در طول يك سال مدير و معلم حتي نمي‌تواند اسم دانش‌آموز را هم به خاطر بسپارد چه برسد كه بخواهد بر دانش‌آموز اثر تربيتي نيز داشته باشند.
وي با بيان اينكه اين موضوع در معادل‌سازي بين‌المللي ديپلم تأثير خواهد داشت، گفت: تأثير منفي‌ اين موضوع در اين است كه ما داراي 2 نوع ديپلم هستيم؛ در برخي كشورها ديپلم 11 ساله ما را به رسميت نمي‌شناسند براي ما ارسال مي‌كنند تا ما در شوراي عالي آموزش و پرورش آن را تأييد كنيم كه با اين تصميم اين مشكل را نيز برطرف كرده‌ا‌يم.

تاریخ خبر دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۸۸