اخبار / دانشگاهی / بازنگری برنامه دکترای حرفه‌ای پزشکی به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

بازنگری برنامه دکترای حرفه‌ای پزشکی

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برنامه آموزشی دکترای حرفه‌ای پزشکی بازنگری شد و پس از امضای وزیر بهداشت، به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر باقر لاریجانی امروز در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی با اشاره به تاریخچه تحولات صورت گرفته در حوزه آموزش پزشکی اظهار داشت: آموزش پزشکی در دو سال اخیر با بسته‌های تحول و نوآوری دچار تحول جدی شده و نوید گام‌های مهمی را می‌دهد.<>وی افزود: ۶۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی دولتی، ۹۰ واحد غیردولتی، ۲۵۰ هزار دانشجو، ۲۰ هزار عضو هیأت علمی و ۱۸۰ انجمن علمی تخصصی در علوم پزشکی حضور دارند.

<>معاون وزیر بهداشت یادآور شد: ما در سال، ۲۴ آزمون برگزار می‌کنیم که هر کدام از آنها چالش‌های خاص خود را دارد. معاونت‌های آموزشی در ستاد و دانشگاه‌ها پرحجم‌ترین معاونت‌ها هستند، اما از فروردین ۹۴ که مقدمه تحول و نوآوری به راه افتاد، توانستند به خوبی این بسته‌ها را اجرا کنند.

<>لاریجانی درباره کارهای انجام شده در این حوزه گفت: ایجاد دانشگاه علوم پزشکی مجازی، تهیه سند بیماری‌های غیرواگیر، انجام دور دوم رتبه‌بندی آموزشی دانشگاه‌ها و بازبینی برنامه آموزشی دندانپزشکی از جمله فعالیت‌های این حوزه بوده است.

<>وی افزود: ما در شهریور ۹۴ حتی یک صفحه خارجی برای معرفی دانشگاه‌های خودمان نداشتیم، اما اکنون با راه‌اندازی سامانه «EDUCIATION IRAN»، ۲۵۰ برنامه آموزشی به انگلیسی ترجمه شده که معرف پزشکی ایران به دنیا است.

<>معاون وزیر بهداشت با اشاره به ابلاغ بسته‌های تحول و نوآوری در مهرماه ۹۴ گفت: دانشگاه‌ها از آن زمان نقش‌های ملی خود را ایفا کردند و با تشکیل کمیسیون ملی اعتباربخشی، هیچ دانشکده و دانشگاهی باقی نمانده که اعتباربخشی نشده باشد.

<>لاریجانی تصریح کرد: همچنین تمام بیمارستان‌های آموزشی مورد اعتباربخشی قرار گرفته‌اند و آمایش سرزمین توانسته پتانسیل زیادی را برای اعتباربخشی و مأموریت دانشگاه‌ها فراهم کند.

<>وی از برگزاری آزمون صلاحیت بالینی برای اولین بار در کشور در دی ماه ۹۴ خبر داد و گفت: این آزمون تاکنون بدون چالش برگزار شده و توانسته‌ایم در تمام دانشگاه‌ها، مرکز مهارت بالینی (Skill Lab) ایجاد کنیم که همین زمینه موجب اجرای درست آزمون صلاحیت بالینی شده است.

<>معاون وزیر بهداشت با اشاره به راه‌اندازی سامانه «آتنا» به منظور رصد مناطق آمایشی، از برگزاری الکترونیکی آزمون پیش کارورزی خبر داد و گفت: ما حتی می‌توانستیم آزمون «بورد» را هم در شهرهای دیگر غیر از تهران برگزار کنیم که البته ترجیح دادیم برای سال آخر دولت یازدهم این آزمون در تهران برگزار شود.

<>لاریجانی درباره تعاملات بین‌المللی دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین دانشگاهی است که در عراق شعبه تأسیس می‌کند و هم‌اکنون ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی در حیطه اعتباربخشی بین‌المللی فعالیت کنند.

<>وی درباره بودجه حوزه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گفت: در فروردین ماه ۹۵ مقرر شده بود که یک تا سه درصد درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها به حوزه آموزش اختصاص یابد و خواهش ما این است که این موضوع تغییر نکند و همچنین این بودجه برای حوزه آموزش ادامه یابد.

<>معاون وزیر بهداشت از راه‌اندازی کارشناسی ارشد مجازی ویژه اعضای هیأت علمی، تهیه آئین‌نامه آموزش پرستاری با استفاده از عرصه بیمارستان‌ها و بازنگری ارزشیابی دانشگاه‌ها و مدارک دانش‌آموختگان خارج از کشور به عنوان دیگر برنامه‌هایی است که در عرصه تحول و نوآوری اجرا شده، نام برد.

<>لاریجانی از تهیه راهبرد ملی مشارکت بخش خصوصی در آموزش پزشکی خبر داد و گفت: به زودی مراکزی که درخواست مشارکت کرده‌اند را بررسی می‌کنیم.

<>معاون وزیر بهداشت از ایجاد دانشگاه علوم پزشکی مجازی و بهره‌برداری از ساختمان جدید مراکز آموزش پزشکی و تهیه دومین برنامه راهبردی اخلاق پزشکی به عنوان دیگر برنامه‌های حوزه تحول و نوآوری نام برد.

<>وی گفت: برنامه دکترای حرفه‌ای پزشکی عمومی و دندانپزشکی عمومی بازنگری شده است و در شورای عالی برنامه‌ریزی در انتظار امضای وزیر به سر می‌برد.

<>لاریجانی، بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی را استراتژی خوبی را برای آینده دانست و گفت: این گفتمان باید در دانشگاه‌ها مستقر شود و نقشه ۲۰ ساله آموزش تدوین شود.

<>معاون وزیر بهداشت تأکید کرد: اشتغال واقعی این است که اساتید دانشگاه‌ها بتوانند شرکت دانش‌بنیان ایجاد کنند و به بیرون از دانشگاه راه پیدا کنند؛ در آن صورت ما می‌توانیم با نیازهای کشور منطبق شویم و از فرصت نوآوری تحول استفاده کنیم.

<>وی ادامه داد: تربیت نیروی انسانی باید سامان پیدا کند و با تدوین «الگوی نوین تربیت سرمایه انسانی مهارت‌محور»، بدانیم که در پنج سال آینده چه رشته‌ای قابل راه‌اندازی است و چه رشته‌ای را نباید سراغش برویم.

<>لاریجانی از علاقه بسیاری از دانشگاه‌های خارج از کشور برای ایجاد برنامه مشترک با ایران خبر داد و گفت: بسیاری از آنها علاقه‌مند هستند شعبه دانشگاه‌های ایرانی در آنجا تأسیس شود.

<>معاون وزیر بهداشت درباره زیرساخت‌های آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی افزود: متأسفانه در این زمینه کمبود زیادی داریم و زیرساخت‌های آموزشی نیازمند کمک است؛ آزمایشگاه‌های علوم پایه نیاز به بازسازی دارد و همانطور که وزیر بهداشت گفته‌اند این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده و گفته شده که باید از جایی منابع این موضوع تأمین شود.

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته های دکتری
و سایر مقاطع دانشگاه علوم پزشکی (وزارت بهداشت) و سایر دانشگاه های کشور از سایت سنجش3
<>

تاریخ خبر یکشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۶