اخبار / علمی، پژوهشی / ایجاد مهم‌ترین زیرساخت‌های الکترونیک هوانوردی کشور برای نخستین بار در دانشگاه صنعتی اصفهان به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

ایجاد مهم‌ترین زیرساخت‌های الکترونیک هوانوردی کشور برای نخستین بار در دانشگاه صنعتی اصفهان

سرپرست پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان با ارائه گزارشی از روند پیشرفت طراحی و تلفیق تجهیزات اویونیک هواپیمای جت مسافری 150 نفره، از تلاش برای ایجاد مهم‌ترین زیرساخت‌های اویونیک کشور برای نخستین بار در این دانشگاه خبر داد.
به گزارش گروه خبرگزاری فارس، وحید غفاری‌نیا سرپرست پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اهمیت ویژه دستیابی به فناوری‌های کلیدی در طراحی و ‌ساخت هواپیمای جت مسافری150 نفره، این پروژه را از مهم‌ترین طرح‌های کلان مصوب شورای عالی عتف و منطبق بر نیازهای ضروری کشور دانست و گفت: بال، بدنه، موتور و اویونیک بخش‌های اصلی طرح هستند که اویونیک به دلیل برآورده کردن تعداد زیادی از کارکردهای اصلی هواپیما و ایمنی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی افزود: با ایجاد پژوهشکده اویونیک در ابتدای امسال و راه‌ اندازی دوره کارشناسی ارشد معماری اویونیک از دو سال گذشته در دانشگاه صنعتی اصفهان، زمینه برای انجام فعالیت‌های منسجم، ساختاریافته و مبتنی بر دانش نوین جهانی در این عرصه بسیار مهم درکشور فراهم شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به ارتباط مستقیم اویونیک با بخش‌های مختلف مرتبط با علوم برق و کامپیوتر اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به پیشرفت سریع فناوری‌های مرتبط با کامپیوتر و الکترونیک و ارائه مستمر نسل‌های جدید و پیشرفته‌ای از تجهیزات الکترونیکی، فعالیت در این زمینه بر مبنای مرزهای دانش و منطبق با پیشرفت‌های نوین جهانی است.
غفاری‌نیا تعدد سامانه‌هایی با فناوری‌های گوناگون را از ویژگی‌های خاص سیستم اویونیک هواپیما بیان کرد و گفت: در یک هواپیمای مسافری مشابه موضوع این پروژه بیش از 200 نوع حسگر، حدود 300 عملگر، بیش از 200 پردازنده، بیش از 5 میلیون کد نرم افزاری و نیز حدود 50 سیستم کامپیوتری که در قالب یک شبکه با یکدیگر ارتباط دارند، اجزای اصلی اویونیک هواپیما هستند.
سرپرست پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: با راه اندازی این پژوهشکده در فروردین ماه امسال برای نخستین بار در کشور ضمن ایجاد یک عزم جدی جهت ورود به این عرصه، زیرساخت مناسبی برای انجام پژوهش‌های کاربردی در زمینه اویونیک فراهم شده است.
وی ادامه داد: گروه‌های مختلف این پژوهشکده بر مبنای تخصص‌های لازم و نیز بر اساس سامانه‌ها تشکیل شده‌اند که سامانه‌های مخابراتی، سامانه‌های ناوبری، سامانه‌های کنترلی و اتوپایلت، گروه الکتریک، گروه سامانه‌های حیاتی، گروه سنسورها و عملگرها و گروه تلفیق سامانه‌ها از جمله آن‌ها هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: به دلیل اجرای فاز طراحی مفهومی اویونیک طرح کلان هواپیمای ملی 150 نفره، هم اینک تمام این گروه‌ها در پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان فعال هستند.
وی با اشاره به جذب اعضای هیئت علمی تمام وقت در این پژوهشکده و همکاری اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان در انجام این طرح گفت: این پژوهشکده ضمن بهره‌گیری از مزیت همجواری با هسا به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های صنعت هوایی کشور و دیگر صنایع مرتبط با الکترونیک هوانوردی، جذب نیروهای متخصص و توانمندسازی آنان را آغاز کرده است.
غفاری‌نیا ادامه داد: توانمند سازی و شناخت محصول، طراحی مفهومی، طراحی مقدماتی و طراحی تفصیلی چهار فاز اصلی برنامه‌ریزی شده برای دستیابی به فناوری‌های کلیدی در طراحی هواپیمای جت مسافری150 نفره است.
وی با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در روند طراحی اویونیک این هواپیما به عنوان یکی از کلیدی‌ترین نیازهای کنونی کشور تصریح کرد: هواپیمای 150 نفره پیش بینی شده به منظور طراحی و ساخت در این پروژه، همردیف و منطبق با کلاس هواپیماهای ایرباس 320 و بوئینگ 737 است که در فاز شناخت محصول ضمن کسب موفقیت کامل، بخش‌های مختلف این دو هواپیما به دقت مورد بررسی، شناخت و ارزیابی قرار گرفته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با مطلوب خواندن روند اجرایی انجام این پروژه در این دانشگاه افزود: تأسیس گروه‌های مختلف پژوهشی، برگزاری دوره‌هایی به منظور توانمندسازی نیروهای فعال در این پروژه، تهیه منابع و استانداردهای لازم، و برنامه‌ریزی طراحی مفهومی از دیگر اقدامات صورت گرفته در ماه‌های اخیر است.
وی با بیان خلاصه‌ای از برنامه‌ریزی طراحی مفهومی اویونیک، تعداد فعالیت‌های مشخص شده را بیش از دو هزار فعالیت و نیروی انسانی مورد نیاز را 273 هزار نفر ساعت عنوان کرد.
غفاری‌نیا با اشاره به فعالیت این پژوهشکده در پروژه‌های مشابه و مرتبط با اویونیک گفت: همکاری با تعدادی از صنایع بخش خصوصی فعال در زمینه پرنده‌های بدون سرنشین، همکاری با پروژه کلان طراحی بالگرد ملی پنها یک و نیز تعدادی از طرح‌های مهم پژوهشکده علوم وفناوری زیردریا دانشگاه صنعتی اصفهان از دیگر اقدامات در حال پیگیری توسط پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان است.
وی به جذب دانشجو درمقطع کارشناسی ارشد معماری اویونیک در دانشگاه صنعتی اصفهان اشاره کرد و گفت: تربیت نیروهای متخصص و آموزش دقیق دانشجویان مشغول به تحصیل در این رشته به اویونیک، سامانه ها، تلفیق سامانه‌ها و... به منظور به کارگیری در صنایع مرتبط و بخش اویونیک کشور از اهداف و دستاوردهای راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد معماری اویونیک برای نخستین بار در کشور است.
سرپرست پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک و با کسب مجوزهای لازم، ضمن ایجاد دوره دکتری پژوهش محور این رشته، بسترهای لازم برای تربیت نیروهای متخصص و ارتقاء این دانش پیشرفته در کشور بیش از گذشته فراهم شود.
غفاری‌نیا با بیان اینکه طراحی تعدادی از آزمایشگاه تخصصی در این پژوهشکده به پایان رسیده است، به اختصاص فضای فیزیکی مناسب برای این آزمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: با راه اندازی و تجهیز مجموعه آزمایشگاه‌های پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان، علاوه بر افزایش ظرفیت پژوهشی دانشگاه، امکان سرویس‌دهی به صنایع هوایی کشور نیز فراهم خواهد شد.
وی با اشاره به دیگر دستاوردهای ایجاد این پژوهشکده در دانشگاه صنعتی اصفهان، راه‌اندازی سایت‌های پژوهشی، ارتقاء بخش‌های پژوهشی مرتبط با اویونیک در دانشگاه، جذب و سازماندهی نخبگان دانشگاهی در زمینه اویونیک، انجام فعالیت‌های پژوهشی هدفمند در این زمینه و تجهیز آزمایشگاه‌های مرتبط در دانشکده برق و کامپیوتر را از دیگر دستاورهای احداث این پژوهشکده در کنار تأمین نیازهای کشور عنوان کرد.
شایان ذکر است، پروژه کلان ملی دستیابی به فناوری‌های کلیدی در طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافربری 150 نفره با همکاری دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت و پارک علم و فناوری فارس اکنون در حال انجام است.
کلمات کلیدی: زیرساخت‌های الکترونیک هوانوردی کشور، زیرساخت‌های الکترونیک، هوانوردی کشور، دانشگاه صنعتی اصفهان، اخبار جدید دانشگاه صنعتی اصفهان، تحقیق و پژوهش در دانشگاه صنعتی اصفهان، طراحی و تلفیق تجهیزات اویونیک هواپیمای جت مسافری 150 نفره

تاریخ خبر یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲