اخبار / دانشگاهی / اندازه‌گیری بارش‌های جوی با «خودروهای باران» دانشمند ایرانی به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

اندازه‌گیری بارش‌های جوی با «خودروهای باران» دانشمند ایرانی

محقق ایرانی دانشگاه هانوور آلمان و همکارانش طرح جدیدی ابداع کرده‌اند که بر اساس آن از خودروهای مجهز به جی‌پی‌اس به عنوان ابزاری برای اندازه‌گیری بارش باران استفاده می‌کند.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بارشهای باران در بخشهای مختلف می‌توانند بسیار متفاوت باشند. با وجود دقیق بودن باران‌سنجهای متعارف، این دستگاهها اغلب به شکل بیش از حد پراکنده توزیع شده‌اند که نمی‌توانند میزان زیادی از این تنوع را ثبت کنند. دسترسی به اطلاعات درست در مورد بارشها برای پیش‌بینی سیل و جلوگیری از آن اهمیت دارد.
احسان رفیعی و همکارانش طرح «خودروهای باران» (RainCars) را ابداع کرده‌اند که در آن، خودروهای متحرک برای اندازه‌گیری بارش باران مورد استفاده قرار می‌گیرند تا تراکم شبکه سنجش بارش را بطرز چشمگیری ارتقا بخشند.
رفیعی و همکارانش از یک آزمایشگاه مجهز به شبیه‌ساز باران برای آزمایش این ایده استفاده کرده‌اند. آنها خودروهای دارای سیستمهای برف‌پاک‌کن مختلف را در زیر دستگاه بارش قرار دادند که از سیستم آبیاری باران با نازلهای قابل تنظیم برای شبیه‌سازی بارانهای سبک و شدید به منظور شناسایی چگونگی ارتباط سرعت برف‌پاک‌کن با شدت باران استفاده می‌کند.
در مجموعه‌ای از آزمایشات، یک راننده سرعت برف‌پاک‌کن را بطور دستی و بسته به دید جلوی خودرو تنظیم می‌کرد.
به گفته ربیعی، مولف ارشد این پژوهش، این آزمایشات نشان داد که دید جلوی خودرو نشانگر خوبی برای شدت باران است اما سنجشها می‌تواند به تنظیم دستی سرعت برف‌پاک‌کن توسط راننده وابسته بوده و از این رو خیلی قابل اتکا نیست.
محققان در تجربیات دیگر خود از دستگاه باران برای آزمایش حسگرهای اپتیکال که در بسیاری از خودروهای مدرن برای خودکارسازی برف‌پاک‌کن نصب شده‌اند، استفاده کردند. این حسگرها از سیستمی از پرتوهای لیزر مادون قرمز در زمان انباشته شدن قطرات باران در سطح خودرو استفاده می‌کند.
به گفته محققان، این حسگرها میزان باران در شیشه جلوی خودروی را به شکل مستقیم‌تر و مداومتر اندازه‌گیری کرده از این در حال حاضر می‌توان آنها را گزینه بهتری برای حسگرهای باران در خودروها شمرد.
این محققان تصریح کردند که ارزش استفاده از خودروهای متحرک برای اندازه‌گیری باران در مورد دقت سنجشهای بارش باران نبوده بلکه در مورد تعداد نقاط اندازه‌گیری بیشتر است.
این پژوهش در مجله Hydrology and Earth System Sciences منتشر شده است.

تاریخ خبر یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲