اخبار / وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری / الزام دانشگاه‌ها به ایجاد ردیف بودجه برای کرسی های آزاداندیشی به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

الزام دانشگاه‌ها به ایجاد ردیف بودجه برای کرسی های آزاداندیشی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: وزارت علوم دانشگاه‌های کشور را موظف کرده تا ردیف بودجه مستقلی برای ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در نظر بگیرند. خبرگزاری فارس: الزام دانشگاه‌ها به ایجاد ردیف بودجه برای کرسی های آزاداندیشی به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، غلامرضا خواجه‌سروی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات فناوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که شب گذشته از شبکه دوم سیما پخش شد، به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص عدم تحقق کرسی‌های آزاداندیشی پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری در سال 81 به طور رسمی به بحث ایجاد کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی پرداختند.

وی با اشاره به اینکه ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در آبان 88 توسط رهبری مطرح شد، افزود: از آذرماه همان سال کرسی‌های آزاداندیشی را در دانشگاه‌ها راه‌اندازی کردیم که در همان ابتدا دانشگاه‌های کشور از وزارت علوم این سؤال را مطرح می‌کردند که آیا می‌توان بدون مجوز این کرسی‌ها را برگزار کرد؟ که در این راستا مجوزهای لازم توسط وزارت علوم ارائه شد و تأکید داشتیم که نباید این دستور رهبری بر روی زمین بماند.

خواجه‌سروی خاطرنشان کرد: از همان ابتدای طرح این موضوع، کمیته‌ای متشکل از وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، بسیج دانشجویی، بسیج اساتید و دانشگاه‌های کشور شکل گرفت و آئین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی نوشته شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: در 16 آذر سال 88 در حاشیه مراسمی و در مصاحبه با خبرگزاری فارس اعلام کردم که دانشگاه‌ها می‌توانند با شرایط موجود، کرسی‌های آزاداندیشی را برگزار کنند اما اکنون که اعلام می‌شود دانشگاه‌های کشور در این راستا اقدامی انجام نداده‌اند، با آن مخالفم.

وی افزود: اگر قرار باشد گزارش کار واقعی مبنی بر ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها ارائه شود، این نکته را باید مطرح کرد که دانشگاه‌ها با توانی که داشتند به فرمایشات رهبری احترام گذاشته و این کرسی‌ها را برگزار کردند.

خواجه‌سروی با اشاره به اینکه فضای فرهنگی موجود کشور و فضای دانشگاه‌ها موجب عدم برگزاری مطلوب کرسی‌های آزاداندیشی شده است، تأکید کرد: وزارت علوم دانشگاه‌های کشور را موظف کرده تا ردیف بودجه مستقلی برای ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در نظر بگیرند.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: کرسی‌های آزاداندیشی در ابتدا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر کلید خورد و حتی دانشجویان این دانشگاه نشریه "انعکاس"‌ را منتشر کردند و در این نشریه با کارشناسان و متخصصان این حوزه به گفت‌وگو پرداختند.

وی افزود: پس از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران وارد عمل شد و با حمایت وزارت علوم و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع "ولایت فقیه" شکل گرفت.

خواجه‌سروی با اشاره به اینکه کرسی‌های آزاداندیشی باید یک فرهنگ شود و یک شبه نمی‌توانیم این کرسی‌ها را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم، اظهار داشت: از سال 88 تاکنون نزدیک به هزار کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌های کشور برگزار شده که قبول داریم از استانداردهای لازم پایین‌تر است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: آئین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شده و این آئین‌نامه همان قانون است که دانشگاه‌ها موظف به اجرای آن هستند.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: هیئتی در وزارت علوم تشکیل شده تا ابهامات دانشگاه‌ها در خصوص اجرای کرسی‌های آزاداندیشی را پاسخ دهند و حتی به صورت الگو مستنداتی از کرسی‌های آزاداندیشی را در اختیار داریم تا دانشگاه‌ها بتوانند از این الگوها استفاده‌های لازم را ببرد.

تاریخ خبر دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۰