اخبار / دانشگاهی / افزایش فرصت مطالعاتی برای دانشجویان دکتری داخل در سال 95 به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

افزایش فرصت مطالعاتی برای دانشجویان دکتری داخل در سال 95

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیــه رشتــه های دکتـــری و سایر مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم از افزایش دوره‌های فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری داخل و فراهم بودن امکان انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج به دانشگاه‌های داخل، خبر داد.

مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به افزایش فوق العاده دوره‌های فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری داخل اظهار داشت: سال 94 نسبت به سال 93 با 1 هزار و 348 دانشجوی دکتری داخل که از فرصت‌های مطالعاتی استفاده کردند، رشد 63 درصدی را در این دوره‌ها شاهد بودیم. 1هزار و 110 نفر از این تعداد دانشجویان برای سپری کردن دوره مطالعاتی خود به خارج از کشور رفتند.

وی اظهار داشت: باز شدن فضا بعد از برجام و رفع برخی از مشکلات (تا حدودی) برای صدور ویزاها، باعث رشد قابل توجه این فرصت ها در سال 94 شد و بنا داریم در سال جاری (سال95) نیز این سهمیه‌ها را افزایش دهیم.

رییس سازمان امور دانشجویان درخصوص فواید گذراندن این فرصت‌ها در دانشگاه‌های خارج افزود: دوره‌ها باعث می شود بخشی از مشکلات پژوهشی دانشجویان در دانشگاه‌های بزرگ دنیا رفع شود همچنین وقتی دانشجویان می بینند پروژه ای را که انجام می دهند نوعا در مرزهای دانشی است، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و با انگیزه بیشتری تحصیل می کنند.

صدیقی با بیان اینکه افزایش فرصت‌های مطالعاتی به تقویت پایان نامه‌ها و دوره‌های دکتری داخل منجر می شود، گفت: این حرکت بسیار بر کیفیت دوره‌های دکتری افزوده است، چرا که اعتقاد داریم در برخی موارد تحقیقاتی که دانشجویان با مشکلاتی مثل دستگاه‌ها و مواد آزمایشگاهی روبه رو می شوند، می توانند نیازشان را در دانشگاه‌های خارج تامین و نسبت به انجام کارهای تجربی اقدام کنند. هرچند که استقبال دانشگاه‌ها از این فرصت‌های مطالعاتی بسیار زیاد است اما متاسفانه مشکلات اعتباری ما بیش از این تعداد را اجازه نداده است.

وی با بیان اینکه هنوز در جذب دانشجویان غیرایرانی با ایده‌آل خود فاصله داریم، بیان کرد: دانشگاههای کشور برای جذب دانشجویان غیرایرانی ظرفیت زیادی دارند. درسال قبل 2 هزار و 600 دانشجوی جدید پذیرش شدند که حدود هزار و 50 نفر آنها بورسیه و مابقی غیربورسیه هستند.

وی با اشاره به اینکه امکانات دانشگاه‎‌ها به گونه‌ای است که می توانند ظرفیت خود را با دانشجویان غیرایرانی پر کنند، افزود: امیدواریم با روان سازی در جذب دانشجویان غیرایرانی، تفویض امور کنسولی به دانشگاه ها و … در سال 95 شاهد افزایش پذیرش باشیم. طبیعی است که باید وزارتخانه و دانشگاه‌ها امکانات خود را بیش از قبل به دانشگاه‌های دنیا معرفی کنند. با توجه به اینکه انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور به داخل در سال 94 نیز بیشتر شده است و این دانشجویان تمایل دارند که به کشور برگشته و در دانشگاه‌های داخل ادامه تحصیل دهند باید گفت که این امکان هم برای این دانشجویان فراهم است و آنها می توانند در ایران در کنار خانواده شان تحصیل کنند.

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه حدود 21 هزار دانشجوی غیرایرانی در ایران تحصیل می کنند، خاطر نشان کرد: امیدواریم انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور به داخل نیز افزایش پیدا کند.

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیــه رشتــه های دکتـــری و سایر مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3

تاریخ خبر دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵