اخبار / دانشگاهی / افزایش رشته‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

افزایش رشته‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی

معاون آموزشی دانشگاه خوارزمی گفت: برای سال تحصیلی جدید، رشته‌های مختلفی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ایجاد شده که البته تعداد بیشتری از این رشته‌ها متعلق به مقطع تحصیلات تکمیلی است. به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، دانشگاه خوارزمی به عنوان یکی از دانشگاه‌های مطرح در زمینه ارتقای تحصیلات تکمیلی به شمار می‌رود. حکیمه دبیران معاون آموزشی این دانشگاه، در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، درباره این اقدامات صحبت کرده است.
* ارتقای سطح کمی و کیفی رشته‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی
فارس: برنامه‌های دانشگاه برای ارتقای تحصیلات تکمیلی چیست؟
دبیران: از 2 سال پیش که خانم حجازی‌زاده مسئولیت دانشگاه خوارزمی را پذیرفت مهمترین هدف این بود که هم به توسعه کمی و هم به توسعه کیفی دانشگاه کمک کند. بر همین اساس در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری چندین رشته‌ای که آمادگی بیشتری برای فعالیت در سطح وسیع‌تر داشتند،تشویق شدند که از نظر اساتید، کلاس‌ها،آزمایشگاه‌ها و امکانات اجرایی بیشتر از قبل خودشان را مجهز کنند.
همچنین رشته‌های مدیریت ورزشی، آسیب‌شناسی ورزش و حرکات اصلاحی بیومکانیک ورزشی، فیزیولوژی ورزشی از جمله رشته‌های تربیت بدنی در مقطع دکتری هستند.
فارس: اولین تغییرات در دانشگاه پس از افزایش رشته‌ها چه بود؟
دبیران: وقتی رشته‌ها زیاد شد، تعدادی از دانشکده‌ها تفکیک شدند. مثلا دانشکده علوم شامل گروه‌های فیزیک، زیست و شیمی بود که هر کدام از اینها مجزا شدند و با رشته‌های متعدد فعالیت خودشان را آغاز کردند.
* نقش پردیس‌های پولی در ارتقای تحصیلات تکمیلی
فارس: این ارتقا در سطح تحصیلات تکمیلی، در پردیس‌های دانشگاه خوارزمی به چه صورتی پیش رفته است؟
دبیران: این گسترش و تقویت بنیه دانشگاه خوارزمی در تهران و کرج نیز تحقق پیدا کرد و افزایش رشته‌ها در پردیس‌های پولی نیز اجرا شد. یعنی افراد به صورت یک برنامه تنظیم شده‌ جدای از برنامه دانشگاه با پرداخت هزینه شخصی می‌توانند دوره‌های فوق لیسانس و دکتری را سپری کنند و بعضی از دانشکده‌های ما نیز اعلام آمادگی کردند که برای پردیس هم دانشجو می‌پذیرند.
فارس: این پردیس‌ها کلاس‌های خود را به چه صورتی برگزار می‌‌کنند؟
دبیران: برنامه این پردیس‌ها به صورت برگزاری کلاس‌ها در پایان هفته است. آغاز کلاس‌ها از روز چهارشنبه بعد از ظهر تا جمعه است که بیشتر متقاضیان این دوره‌ها شاغلین هستند.
فارس: این پردیس‌ها از شروع کار تا امروز تا چه اندازه پیشرفت داشته‌اند؟
دبیران: در حال حاضر یک نیم سال از شروع فعالیت‌ آنها گذشته و پس از سپری شدن این مدت زمان، تعداد بیشتری رشته برای جذب دانشجو اعلام آمادگی کردند که در سایت دانشگاه نحوه پذیرش آنها بیان شده است.
* برنامه‌های دانشگاه خوارزمی برای دانشجویان جدیدالورود
فارس: برای سال اولی‌ها نیز برنامه خاصی دارید؟
دبیران: دانشگاه برنامه‌ریزی داشت که زودتر از 20 شهریورماه یک اردوی آشنایی با دانشگاه برای سال اولی‌ها برگزار کند اما سازمان سنجش اعلام کرد که از 21 شهریور ماه به بعد نتیجه‌ها اعلام می‌شود. این در حالی است که کلاس‌های دانشگاه از روز 23 شهریور ماه آغاز می‌شود و ما وقتی برای برگزاری این اردو نخواهیم داشت.
فارس: با این حساب برگزاری اردوی آشنایی با دانشگاه دانشجویان جدیدی الورود منتفی است؟
دبیران: خیر، به هر ترتیب توجه به ورود سال اولی‌ها و کارهایی که باید برای آشنایی آنها با دانشگاه صورت گیرد به قوت خودش باقی است اما زمان این برنامه مشخص نشده است. در حال حاضر منتظر اعلام نتیجه نهایی پذیرفته شدگان هستیم و بعد از آن برنامه‌ریزی دقیقی برای این برنامه خواهیم داشت.
* ایجاد رشته‌های جدید

فارس: رشته‌های جدیدی نیز برای مهرماه ایجاد کرده‌اید؟
دبیران:بله، رشته‌های مختلفی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ایجاد کرده‌ایم که البته تعداد بیشتری از این رشته‌ها متعلق به مقطع تحصیلات تکمیلی است.
بیشتر این رشته‌ها مربوط به دانشکده‌های ادبیات، جغرافیا، تربیت بدنی و دانشکده فنی هستند. دانشکده‌های دیگر مثل فیزیک، زمین‌شناسی، زیست و ریاضی نیز گرایش‌های جدیدی اضافه کرده‌اند که ان‌شاءالله از مهر ماه سال جاری در خدمت دانشجویان دانشگاه‌ خوارزمی هستند.
* نقش مؤثر اساتید در کاهش فشارهای ناشی از کمبود بودجه
فارس: در زمینه افزایش رشته‌ها با مشکل مالی و بودجه‌ای خاصی مواجه نبودید؟
دبیران:مشکلات مالی در همه جا هست و اگر ما بخواهیم بیش از حد نگران این مسئله باشیم و برنامه‌هایمان را به دلیل مشکلات بودجه‌ای متوقف کنیم، امیدی به پیشرفت باقی نخواهد ماند.
نکته مهم اینجاست که در طول سال‌های گذشته بسیاری از اساتید خودشان تلاش کردند که صرفه‌جویی در وقت‌، وسایل آزمایشگاهی و سایر امکانات داشته باشند و همین موضوع یک اتفاق خوب و همدلی در بین فعالان آموزش عالی است.
همچنین اساتید گاهی نیز با تاخیر پرداخت‌ها شکیبایی به خرج می‌دهند که خود این هم کمک زیادی به دانشجویان می‌کند.
در کل اگر دانشگاه‌ها در راه پیشرفت علم دست به دست یکدیگر بدهند، این مشکلات مانع راه نخواهد شد. ولی به ترتیب باید بپذیریم کار کردن در این شرایط بسیار سخت است اما موضوعی که منجر به پیشرفت‌های علمی در همین شرایط مالی سخت می‌شود، همدلی موجود در بین اعضای آموزش عالی است.
* موظف به اجرای دروس بازنگری شده هستیم
فارس: در مبحث بازنگری دروس، دانشگاه خوارزمی چه فعالیتی داشته است؟
دبیران: خود دانشگاه به صورت مستقل فعالیتی در این زمینه نداشته است اما از هر گروه اساتیدی در بازنگری‌ها پیشنهاد‌هایشان را اعلام کرده‌اند و خودشان نیز در جلسات برنامه‌ریزی که در وزارتخانه تشکیل شده است حضور داشتند.
ما برای اجرای این ابلاغیه موظف هستیم و همه دانشگاه‌ها بعد از ابلاغ این مصوبه موظف به اجرای این برنامه‌ها هستند.
نواقصی نیز اگر باشد، اختیاراتی به دانشگاه‌ها داده شده که می‌توانند تا چند واحد را جابه‌جا کنند و اگر ایرادات در شوراهای آموزشی و برنامه‌ریزی دانشگاه تصویب شود، کار به صورت مذاکرات بین شورای آموزشی دانشگاه و وزارت علوم ادامه پیدا می‌کند. اساتید اگر نظرات کلی نیز داشته باشند، حتما به عنوان وظیفه و خیرخواهی به مسئولین اعلام می‌کنند.
* علت عدم ارائه ترم تابستانی دانشگاه خوارزمی
فارس: دانشگاه خوارزمی در تابستان امسال ترم تابستانی ارائه نداد. دلیل این موضوع چه بود؟
دبیران: امسال ترم دوم را فشرده برگزار کردیم و در این فشردگی اساتید همکاری زیادی داشتند و اغلب از زمان دو ساعته کلاس درس استفاده‌ای با کیفیت سه ساعت زمانی را انجام دادند و دانشجویان نیز در این زمینه تلاش مضاعفی داشتند.
همین موضوع باعث شد تا اساتید تمایل چندانی به برگزاری ترم تابستانی در حالت فشرده نداشته باشد. به علاوه اینکه ما برای اینکه در آخر سال به مشکلی برخورد نکنیم با مشورت وزارتخانه ترم جدید را از مهرماه کمی به عقب کشیدیم و در شهریورماه ترم جدید را برگزار می‌کنیم.
همچنین برگزاری دوره ضیافت اندیشه و معرفت افزایی اساتید در تابستان نیز باعث شد تا جا و زمان ما گرفته شود. با این حال ممکن است از حالا برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری ترم تابستانی در سال آینده انجام شود.
* تلاش همگانی برای برگزاری هر چه بانشاط‌تر سال تحصیلی جدید
فارس: با توجه به تغییراتی که در حال حاضر در وزارت علوم صورت گرفته، پیش‌بینی شما از وضعیت آموزش عالی چیست؟
دبیران: هر کسی که خالصانه خدمت کند و بخواهد برای ارتقای کیفیت آموزشی و حفظ جایگاه علمی ایران در جهان تلاش کند، در هر دوره‌ای باید با کمک و همیاری همکارانش در وزارتخانه و دانشگاه‌ها بتوانند این وظیفه مهم را انجام دهند. تغییر افراد نمی‌تواند سدی بر سر راه باشد یا کاری را زمین بگذارد بلکه سلیقه‌های مختلف چه بسا برای استفاده از نگرش‌های تازه مفید باشند. با این حال هدف خدمت از هر چیز دیگری مهم‌تر است و اگر هدف اصلی خدمت به نظام و وضعیت علمی کشور باشد، همه باید در این راه تلاش کنند.
فارس: در حال حاضر مشکلات جامعه دانشگاهی را چه چیزهایی می‌دانید و وزیر علوم باید چه اولویت‌هایی را در زمینه‌های دانشجویی در دستور کار خودش قرار دهد؟
دبیران: حفظ موقعیت علمی دانشگاه و ارزش دادن به علم و جایگاه آن در ایران اسلامی یکی از وظایف مهم است. از سوی دیگر تامین رفاه دانشجو و استاد نیز موضوع مهمی است که باید مورد توجه واقع شود. همچنین ایجاد ارتباط ایران با کشورهای دیگر و استفاده و تبادل استاد و دانشجو در بخش‌های مختلف است.

تاریخ خبر پنج شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۲