اخبار / دانشگاهی / اعلام نتایج اولیه کنکور 95 از 18 تا 20 مرداد ماه به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

اعلام نتایج اولیه کنکور 95 از 18 تا 20 مرداد ماه

رئیس سازمان سنجش با اشاره به اینکه نتایج اولیه کنکور سراسری در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۰ مرداد اعلام می‌شود، گفت: در گروه آزمایشی علوم تجربی بیشترین تعداد داوطلب را داریم بنابراین ظرفیت پذیرش اندک است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ابراهیم خدایی امروز در بازدید از روند برگزاری آزمون سراسری سال 95 در دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آزمون سراسری سال 95 چهل و ششمین کنکوری است که در کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: کنکور امسال از صبح امروز با رقابت داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و علوم انسانی آغاز شد و طبق زمان‌بندی تعیین شده مطابق با نظم و ترتیب خود پیش می‌رود.

رئیس سازمان سنجش گفت: 860 هزار داوطلب در 5 گروه آزمایشی طی 2 روز در آزمون سراسری سال 95 رقابت می‌کنند اما آمار برگزاری ما یک میلیون و 14 هزار نفر است چرا که برخی از داوطلبان در چند گروه آزمایشی شرکت کرده‌اند.

خدایی با اشاره به اینکه ظرفیت پذیرش در کنکور امسال 750 هزار نفر است اما این رقم هنوز نهایی نشده است عنوان کرد: سوالات آزمون 2 ساعت پس از پایان امتحان بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و کلید سوالات نیز روز یکشنبه پس از ساعت 8 شب بر روی سایت این سازمان بارگذاری خواهد شد.

وی در خصوص اعلام نتایج آزمون سراسری سال 95 گفت: نتایج اولیه در بازه زمانی 18 تا 20 مرداد اعلام خواهد شد و پس از آن داوطلبان اقدام به انتخاب رشته می‌کنند. همچنین نتایج نهایی دهه آخر شهریور اعلام می‌شود.

رئیس سازمان سنجش در خصوص تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور امسال مطرح کرد: سوابق تحصیلی در کنکور 95 تاثیر مثبت دارد و برای کنکور سال 96 بررسی‌های کارشناسی انجام خواهد شد و اوایل مهرماه وضعیت تاثیرگذاری سهم سوابق تحصیلی اعلام خواهد شد.

خدایی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا تمام افراد داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون سراسری امسال در دانشگاه‌ها پذیرش می‌شوند، گفت: هم‌اکنون تعداد ظرفیت با احتساب ظرفیت‌های دانشگاه آزاد بیشتر از تعداد داوطلبان است؛ سال گذشته 700 هزار ظرفیت داشتیم اما 400 هزار نفر در دانشگاه‌ها قبول شدند و حدود 300 هزار ظرفیت خالی ماند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم اگر داوطلبان انتخاب رشته کنند در دانشگاه‌ها قبول می‌شوند اما هم‌اکنون صرفا بحث قبولی مطرح نیست بلکه رقابت بر سر کیفیت رشته‌ها و دانشگاه‌هاست.

رئیس سازمان سنجش افزود: بحث ظرفیت و پذیرش در برخی از گروه‌های آزمایشی متوازن نیست یعنی در گروه آزمایشی علوم انسانی و علوم ریاضی ظرفیت بیشتر از تعداد داوطلبان است اما در گروه تجربی که بیشترین داوطلب را داریم و 60 درصد داوطلبان در این گروه رقابت می‌کنند ظرفیت‌ها اندک است.

خدایی ادامه داد: در رشته علوم تجربی بیشترین رقابت برای دانشگاه‌های دولتی و رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است و در گروه ریاضی و انسانی بیشترین رقابت برای ورود به دانشگاه‌های دولتی است.

وی مطرح کرد: طبق قانون سنجش و پذیرش دانشجو باید 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها براساس سطح سوابق تحصیلی باشد و هم‌اکنون 82 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی تکمیل می‌شود و تا سال آینده این رقم را به 85 درصد می‌رسانیم اما کنکور همچنان برای حدود 8 تا 10 درصد ظرفیت باقی می‌ماند چون برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها طرفداران بسیاری را دارند. به گونه‌ای که 520 هزار داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی برای 10 هزار ظرفیت در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی رقابت بسیار فشرده‌ای را با یکدیگر دارند.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: هم‌اکنون 15 درصد کل دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی تحصیل کرده و شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند اما از آنجایی که دانشگاه‌ها که برای اداره خود با مشکلات متعددی مواجه هستند طرحی برای گسترش پذیرش دانشجو در رشته‌های روزانه را نداریم. 

 دریافت نمونه سوالات و پاسخنامه ادوار گذشته کلیه گروه های آزمایشی کنکورهای سراسری و آزاد 
از سایت سنجش3

تاریخ خبر شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵