اخبار / وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری / اعطای بورس به 250 دانشجوی تاجیکی از سوی ایران-پذیرش غیربورس دانشجویان تاجیکی به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

اعطای بورس به 250 دانشجوی تاجیکی از سوی ایران-پذیرش غیربورس دانشجویان تاجیکی

در تفاهم‌نامه‌ای میان ایران و تاجیکستان مقرر شد به 250 نفر از دانشجویان تاجیکستان اعطای بورس تحصیلی اعطا شود. خبرگزاری فارس: اعطای بورس به 250 دانشجوی تاجیکی از سوی ایران/پذیرش غیربورس دانشجویان تاجیکی به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، در پایان اولین کمیته همکاری‌های علمی و فناوری ایران و تاجیکستان، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک دو کشور به امضای حسین نادری‌منش معاون آموزشی وزیر علوم و فرهاد رحیم‌اف معاون اول وزارت معارف تاجیکستان رسید.

اعطای بورس تحصیلی از سوی ایران به طور سالیانه به 250نفر از دانشجویان تاجیکستان که از برگزیدگان اول تا سوم المپیادهای علمی و دانش‌آموختگان اول تا پنجم دانشگاه‌های معتبر این کشور باشند یا در آزمون اعطای بورس ایران که در تاجیکستان قبول می‌شوند، از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است. 

در این تفاهم‌نامه وزارت معارف تاجیکستان برای اعطای 50 بورس تحصیلی به دانشجویان ایرانی در مقاطع مختلف اعلام آمادگی کرد.

در بند دیگری از این تفاهم‌نامه، ایران آمادگی خود را برای پذیرش 1000دانشجوی غیربورسیه تاجیکی با پرداخت شهریه براساس مصوبه هیئت امنای دانشگاه‌های میزبان و با تخفیف ویژه برای این دانشجویان اعلام کرد.

اطلاع‌رسانی در خصوص نشست‌ها و کنفرانس‌های علمی در دو کشور ، ایجاد و گسترش دوره‌های مشترک آموزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی، مساعدت برای اعطای فرصت‌های مطالعاتی کوتاه‌مدت به اعضای هیئت علمی و تشکیل کمیته مشترک بررسی ارزشیابی مدارک تحصیلی دو کشور، از دیگر بندهای این تفاهم‌نامه است. 

در این تفاهم‌نامه مقررشد پارک‌های علم و فناوری تهران، مازندران و خراسان‌رضوی تجارب خود را در تأسیس پارک‌های علم و فناوری در اختیار وزارت معارف تاجیکستان قرار دهند.

براساس یکی از بندهای این تفاهم‌نامه، نمایشگاه دستاوردهای فناوری و دانشگاهی ایران طی شش ماه آینده در تاجیکستان برگزار می‌شود.

تجهیز کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی و روسی در دانشگاه‌های دو کشور و عضویت دانشگاه‌های تاجیکستان در نمایه علوم جهان اسلام isc از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه همکاری است.

موافقت وزارت معارف تاجیکستان با تأسیس دفتر دانشگاه پیام‌نور در تاجیکستان و همکاری دانشگاه شهید بهشتی در کنفرانس مشترک ایران و تاجیکستان که در سال 91در ایران برگزار می‌شود از مفاد دیگر این تفاهم است.

براساس این گزارش، هیئت وزارت معارف تاجیکستان از تاریخ 19تا 25 آبان از دانشگاه‌های تهران، تربیت‌مدرس، شهید بهشتی، فردوسی مشهد، امام رضا(ع)، مرکز نشر دانشگاهی، سازمان سمت و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری بازدید و همچنین با مسئولان وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی دیدار و گفت‌وگو کردند.

تاریخ خبر پنج شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۰