اخبار / وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری / اعطای بورس بنیاد ملی نخبگان به فارغ‌التحصیلان استعدادهای برتر به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

اعطای بورس بنیاد ملی نخبگان به فارغ‌التحصیلان استعدادهای برتر

معاون علمی فناوری رئیس جمهور از اعطای بورس دکتری بنیاد ملی نخبگان به فارغ‌التحصیلان و استعدادهای برتر و نخبه خبر داد. خبرگزاری فارس: اعطای بورس بنیاد ملی نخبگان به فارغ‌التحصیلان استعدادهای برتر به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، نسرین سلطانخواه معاون علمی فناوری رئیس جمهور در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره جوان خوارزمی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه جشنواره جوان خوارزمی طی 13 دوره عرضه اصلی رقابت بین مبتکران کشور را فراهم کرده است، گفت: این جشنواره فرصتی را فراهم کرده است که جوانان بتوانند توانمندی‌های لازم را برای پیشگامی در ساخت کشور کسب کنند.

به گفته وی اگر بخواهیم در جامعه‌ای زندگی کنیم باید جامعه‌ای پیشرفته داشته باشیم و زمانی می‌توانیم کشور را بسازیم که پایه‌های ساخت کشور بر اساس علم و فناوری باشد.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه لازمه هر پیشرفتی اندیشه، تولید فکر و فناوری و کار علمی است، گفت: باید استعدادها و توانایی‌های خودمان را باور کنیم تا بتوانیم آنها را بشناسیم و رشد دهیم و برای باور خود نیازمند شناخت گذشته هستیم. گذشته‌ای که بسیاری می‌خواهند از بین برود.

وی با تاکید بر اینکه مسیر پیشرفت لزوما مسیر فراخ و همواری نیست، خاطرنشان کرد: مسیر پیشرفت عبور از تنگناهاست. دانشمندانی همچون ابن سینا، رازی و بزرگانی دیگر دستاوردهای بزرگی را که هدیه کرده‌اند در سایه تلاش و سختی زیاد حاصل شده است و باید بدانیم چیزی که از دل سختی‌ها بیرون می‌آید عمیق و ماندگار است.

سلطانخواه با اشاره به جشنواره جوان خوارزمی گفت: این جشنواره فرصتی برای کشف استعدادها و ایجاد روحیه خودباوری در دانشجویان و دانش‌آموزان است.

وی خطاب به برگزیدگان درخواست کرد که در تحصیل و کار علمی جدیتی 2 چندان داشته باشند و از مسئولان خواست برای حمایت از برگزیدگان برنامه‌هایی را طراحی کنند.

به گفته وی بنیاد ملی نخبگان به منظور حمایت و پشتیبانی از استعدادهای برتر برنامه‌هایی را در دستور کار خود دارد چرا که حمایت از نخبگان به معنای عمق دادن به دستاوردهای علمی است.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور با اشاره به جوایز برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی گفت: اعتبار پژوهش و نوآوری، مقرری تحصیل ماهیانه در صورت اشتغال به تحصیل، جایزه ویژه استادیاران و جایزه دوره تحقیقاتی پسا دکتری از جوایز ویژه این جشنواره است.

به گفته وی تا به حال بنیاد ملی نخبگان از سال 76 تاکنون از 456 نفر از برگزیدگان جشنواره حمایت‌های مالی و معنوی متعددی گرفته است.


سلطانخواه با تاکید بر اینکه امسال باید به سمت اقتصاد دانش بنیان و تولید دانش بنیان حرکت کنیم، گفت: باید به مراکز رشد توجه شود و کسانی که در پرورش رشد نخبگان دخالت دارند، باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

وی با اشاره به سند راهبری نخبگان کشور گفت: پشتیبانی از فارغ‌التحصیلان ارشد و دکتری برای اشتغال و همکاری در شرکت‌های دانش بنیان موفق یکی از اقداماتی است که در دستور کار بنیاد ملی نخبگان قرار دارد.

بر این اساس هم فضای جدید کاری و شغلی فراهم می‌شود و هم بنیه علمی شرکت‌های دانش بنیان افزایش می‌یابند.

وی ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری هزینه یک تا 2 سال همکاری این افراد را تامین و تضمین می‌کند.

سلطانخواه همچنین از توافق اولیه با مسئولان وزارت علوم و وزارت بهداشت برای بورسیه فارغ‌التحصیلان نخبه کارشناسی ارشد خبر داد و گفت: توافق اولیه برای بورسیه دکتری داخل کشور فارغ‌التحصیلان نخبه صورت پذیرفته است و هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان نیز آن را تصویب کرده است.

بر این اساس فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد واجد شرایط استعداد برتر بورس دکتری داخل می‌شوند و سقف تعداد پذیرش این افراد به زودی اعلام می‌شود.

تاریخ خبر یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰