اخبار / علمی، پژوهشی / اعزام گروهی از استادان و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب به پادربورن آلمان به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

اعزام گروهی از استادان و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب به پادربورن آلمان

قم - خبرگزاری مهر: مدیر امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب قم، از آغاز دور جدید گفتگوهای آکادمیک الهیاتی قم و پادربورن و اعزام گروهی از استادان و دانشجویان این دانشگاه به کشور آلمان خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی صالحی در رابطه با طرح گفتگوی آکادمیک الهیاتی قم و پادربورن بیان داشت: در ادامه همکاری‌های دانشگاهی دانشگاه ادیان و مذاهب و جامعه المصطفی العالمیه با دانشگاه پادربورن آلمان، دور جدید گفتگو‌های آکادمیک الهیاتی قم و پادربورن، از تاریخ 14 شهریور سال جاری با اعزام گروهی از دانشجویان و استادان دانشگاه ادیان و مذاهب و جامعه المصطفی العالمیه، به مدت دو هفته در شهر پادربورن کشور آلمان برگزار خواهد شد.

وی در رابطه با افراد هیئت اعزامی گفت: ترکیب این هیئت متشکل از 13 نفر از دانشجویان و سه نفر از استادان دانشگاه ادیان و مذاهب و 6 نفر از دانشجویان و 2 نفر از استادان جامعه المصطفی العالمیه است که از مجموعه دانشگاه ادیان و مذاهب، دکتر احمدرضا مفتاح و دکتر سید حسن اسلامی و دکتر نعیمه پورمحمدی به عنوان  استادان گروه و 7 نفر از دانشجویان ادیان ابراهیمی و پنج نفر از دانشجویان دین‌شناسی و یک نفر از دانشجویان دکتری دین‌پژوهی خواهد بود.

از مجموعه جامعه المصطفی العالمیه نیز حجت الاسلام و المسلمین براتی و حجت الاسلام و المسلمین مهدوی مهر به عنوان  استادان گروه و 6 نفر از دانشجویان رشته مطالعات اسلامی خواهند بود.

صالحی با اشاره به ترکیب جنسیتی گروه اعزامی و برنامه‌های آن در آلمان اظهار داشت: ترکیب جنسیتی گروه متشکل از 16 آقا و 6 خانم  است و برنامه پیش‌بینی شده در آلمان به صورت یک هفته سمینارهای علمی با موضوعاتی مثل هرمنوتیک از منظر قرآن و کتاب مقدس، ابراهیم به عنوان پیشوای سه دین توحیدی، بحثی تاریخی با موضوع جنگ‌های مقدس در اسلام و مسیحیت، آزادی اراده انسان و اراده خداوند از منظر دو دین بوده و بخش دوم سفر برنامه‌های علمی و فرهنگی در شهرهای برلین و کلن خواهد بود.

وی افزود: این برنامه در واقع ادامه پروژه گفتگوهای الهیاتی قم و پادربورن  است که دور اول آن اسفند ماه سال گذشته با شرکت 24 نفر از  استادان و دانشجویان دانشگاه پادربورن در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار گردید. در دور اول موضوعاتی مثل توحید و تثلیث، فمنیسم، مردم شناسی ادیان، مفهوم وحی و دعا، اسماء الهی و معنویت، مورد بحث و بررسی تطبیقی قرار گرفت.

صالحی ادامه داد: آنچه بر جذابیت هرچه بیشتر این طرح می‌افزود، برگزاری کلاس‌ها به صورت دو استاده بود که استاد مسلمان دیدگاه‌های اسلامی و استاد مسیحی دیدگاه‌های مسیحی موضوع  را بیان می‌کرد و پس از سمینار دانشجویان مسلمان و مسیحی به بحث حول آن موضوع می‌پرداختند. بخش دیگر برنامه به ارائه مقالات دانشجویی اختصاص داشت که موضوعاتی مانند عاشورا، ضرورت گفت‌وگوی ادیان و معرفی برخی فرق مسیحی آلمان از مهمترین این مقالات بود.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های گروه در دور اول این طرح تصریح کرد: برنامه‌های مختلف علمی و تفریحی در قم، اصفهان و تهران و محلات از دیگر برنامه‌های این گروه بود که تمامی این سفرها با حضور دانشجویان و  استادان ایرانی و آلمانی برگزار شد.

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه یادآور شد: دانشکده الهیات تطبیقی دانشگاه پادربورن، تحت ریاست پروفسور کلاوس فون اشتوش  است. وی بنیانگذار رشته الاهیات تطبیقی در کشور آلمان است که هم اکنون این رشته تحت مدیریت خود او در دانشگاه پادربورن در مقاطع مختلف تدریس می‌شود.

وی افزود: فون اشتوش به دعوت جامعه المصطفی العالمیه و دانشگاه ادیان و مذاهب قم جهت تدریس الاهیات تطبیقی و الاهیات مسیحی برای دانشجویان کارشناسی ارشد در مهرماه سال گذشته سفری به ایران داشت. اقامت 15روزه او ثمرات مفیدی داشت که از جمله می‌توان به برفراری دیدارهای متعدد، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، آشنایی ایشان با فعالیت‌های پژوهشی و شخصیت‌های علمی حوزه و دانشگاه، فراهم شدن فرصت بستن تفاهم‌نامه‌ بین دانشگاهی برای تبادل استاد و دانشجو و پذیرش سه نفر از  فارغ التحصیلان دانشگاه ادیان و مذاهب برای تحصیل در مقطع دکتری الاهیات تطبیقی در دانشگاه پادربورن را برشمرد.

صالحی برنامه دوم سفر به کشور آلمان را سفر به فرانکفورت دانست و تصریح کرد: برنامه دوم سفر حضور پنج نفر از  استادان و دو نفر از دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب در سمینار علمی با موضوع مساله شر در ادیان مختلف خواهد بود که این سمینار در ادامه امضای تفاهم نامه همکاریهای علمی - پژوهشی با دانشگاه پتسدام به دعوت مشترک دانشگاه پتسدام و دانشگاه گوته در روزهای 30 و 31 شهریور در شهر فرانکفورت برگزار خواهد شد.

وی افزود: ترکیب این گروه متشکل از دکتر احمدرضا مفتاح، دکتر سیدحسن اسلامی، دکتر مهراب صادق‌نیا، دکتر حمیدرضا شریعتمداری، دکتر نعیمه پورمحمدی، مهدی صالحی و اسحاق رهنما خواهد بود که همه اعضا به ارائه مقاله در موضوع فوق خواهند پرداخت. بحث‌های کلامی، فلسفی و تاریخی در موضوع شر از نگاه شیعه، موضوعاتی خواهد بود که گروه اعزامی به آن خواهند پرداخت.

تاریخ خبر شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۱