اخبار / دکتری / اطلاعاتي درباره پذيرش دانشجوي دكتراي پيوسته به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

اطلاعاتي درباره پذيرش دانشجوي دكتراي پيوسته

معاون آموزشي وزارت علوم گفت: آيين‌نامه‌ پذيرش دانشجويان دكتراي پيوسته در حال شكل‌گيري است و تا مهر ابلاغ مي‌شود به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس، حسين نادري‌منش، معاون آموزشي وزارت علوم در نشستي خبري با تأكيد بر اين‌كه در حال حاضر بحث افزايش كيفي دانشگاه‌ها مد نظر وزات علوم است، گفت: بر اساس طرح آمايش سرزمين اطلاعات آماري دانشگاه‌هاي كشور استخراج شده است.

وي با بيان اين‌كه عدم وجود آمار دقيق از دانشگاه‌ها يكي از مشكلات اصلي وزارت علوم بود، افزود: در حال حاضر اين مشكل برطرف شده و آمار دقيق دانشگاه‌ها و اطلاعات آنها استخراج شده است.

معاون آموزشي وزارت علوم اظهار كرد: كميته راهبردي در ستاد معاونت آموزشي شكل گرفته است و اين كميته هفته‌اي يكبار جلسه برگزار مي‌كند.

وي گفت: در بحث آمايش سرزمين كارگروه‌هاي استاني با محوريت دانشگاه مادر شكل گرفته است و اميدواريم بخش‌هاي اجرايي اين فعاليت‌ها در مهر ماه وارد فاز اجرايي شود. همچنين كاگروه‌هاي ويژه بر اساس اولويت كشور و اسناد بالادستي از جمله كارگروه‌هاي هنر و انرژي در حال شكل‌گيري است.

* تغييرات و دو مرحله‌اي شدن آزمون كارشناسي ارشد در حال بررسي است

نادري‌منش درباره تغييرات آزمون كارشناسي ارشد گفت: دو مرحله‌اي شدن آزمون كارشناسي ارشد در دست بررسي است و در حال حاضر نيز هر دانشگاهي كه خواستار باشد دانشجوي ارشد خود را به صورت دو مرحله‌اي پذيرش كند با اعلام به وزارت علوم اين مورد بررسي مي‌شود.

نادري‌منش با تأكيد بر اين‌كه هر سرفصل آموزشي كه بيش از 5 سال عمر داشته باشد بايد بازنگري شود، گفت: بايد سرفصلي كه قرار است در دانشگاه اجرا شود توسط اساتيد خبره دانشگاه بررسي شود.

وي ادامه داد: در محتوا كميته‌هاي جدي براي بررسي ارزيابي، بهينه‌سازي در محتوا در حال شكل‌گيري است و شكل‌گيري آنها جزء اولويت‌هاي جدي امسال و سال بعد خواهد بود.

معاون آمورشي وزارت علوم با بيان اين‌كه زيرساخت‌هاي توسعه به طور خيلي جدي شكل گرفته است، گفت: مقالات ISI در سال 1378 هزار و 30 مقاله بود، اين آمار در سال 88 به 14 هزار و 50 مقاله رسيده است، يعني طي 10سال 13 برابر رشد كرده است.

وي با بيان اين‌كه از نظر سرعت رشد علم، بر اساس مقالات، طي30 سال گذشته نسبت به ميانگين جهان 11 برابر رشد داشته‌ايم، گفت: در فناوري ليزري حتي از كشورهايي همچون چين جلوتر هستيم و از نظر نوع كيفيت در مرحله دوم و سوم قرار داريم، در نانو بر اساس گزارشات ارائه شده رتبه‌ ايران در مقالات 14 است و رتبه‌هاي 13 و 15 كشورهاي روسيه و استراليا قرار دارند.

نادري‌منش گفت: در حال حاضر 3.5 ميليون دانشجو در دانشگاه‌هاي كشور تحصيل مي‌كنند و حدود 30 درصد جواناني كه در سن دانشگاه قرار دارند در دانشگاه‌هاي كشور تحصيل مي‌كنند.

وي با بيان اين‌كه در مقاطع كارشناسي و كارداني سال گذشته و امسال برخي از صندلي‌هاي دانشگاه‌ها پر نشده است، گفت: در پيشرفته‌ترين دانشگاه‌هاي دنيا ميانگين نسبت دانشجويان دكترا به ساير دانشجويان 2.5 درصد است اين رقم در كشور ما به يك درصد رسيده است و در حال حاضر 40 هزار دانشجوي دكترا در دانشگاه‌هاي كشور تحصيل مي‌كنند.

معاون آموزشي وزارت علوم ادامه داد: طي 4 سال گذشته در افزايش تعداد دانشجويان دكترا رشد بسيار خوبي داشته‌ايم و طي 4 سال گذشته ظرفيت تقريباً 2 برابر شده است.

وي گفت: 2 هزار و 234 مؤسسه اعتم از مؤسسات آموزش عالي دولتي، دانشگاه‌هاي وابسته، پيام‌نور، جامع علمي كاربردي، غير دولتي و آزاد وجود دارد كه از اين تعداد 119 مؤسسه وابسته به وزارت علوم، 274 مؤسسه وابسته به وزارت آموزش و پرورش، 28 مؤسسه وابسته به ساير ارگان‌ها، 385 مركز وابسته به دانشگاه آزاد، 550 مركز دانشگاه‌ پيام‌نور، 581 مركز دانشگاه جامع علمي كاربردي و 295 مركز دانشگاه غير انتفاعي است.

نادري منش اظهار كرد: ظرفيت پذيرش دانشجو تا سال 88 در مجموع يك ميليون و 318 هزار نفر بود كه از اين آمار 165 هزار نفر در دانشگا‌ه‌هاي دولتي، 305 هزار نفر در دانشگاه پيام نور، 245 هزار نفر در دانشگاه جامع علمي كاربردي، 154 هزار نفر در دانشگاه‌هاي وابسته به وزارت آموزش و پرورش و 181 هزار در دانشگاه‌هاي غير انتفاعي آموزش عالي تحصيل مي‌كنند.

وي با تأكيد بر اين‌كه وزارت علوم در بحث‌هايي همچون اصل 44 بيش از حد انتظار فعاليت داشته است، گفت: برآورد جمعيت دانشجويي موجود براساس ظرفيت تا 3 ميليون و 800 هزار نفر است كه 295 هزار نفر در دانشگاه‌هاي غير انتفاعي و يك ميليون، 412 هزار نفر در دانشگاه آزاد، 810 هزار نفر در دانشگاه پيام نور، 279 هزار نفر در دانشگاه‌هاي وابسته به وزارت علوم، 49 هزار نفر در دانشگاه‌هاي وابسته به ساير ارگان‌ها و 490 هزار نفر در دوره‌هاي شبانه و روزانه دانشگاه‌هاي دولتي هستند.

معاون آموزشي وزارت علوم گفت: تا تير 89 781 مجوز و برنامه‌ در رشته‌هاي علوم انساني تصويب شده است، 112 مورد در مقطع دكترا، 390 مورد در مقطع كارشناسي ارشد، 20 مورد در مقطع كارشناسي ناپيوسته، 206 مورد كارشناسي و 53 مورد كارداني بوده است.

وي با بيان اين‌كه در سال گذشته 600 مورد نظارت و ارزيابي از دانشگاه‌ها صورت پذيرفته است، گفت: كميته نظارت استاني با محوريت دانشگاه‌هاي مادر پارسال شكل گرفته است، از تمام مؤسسات غير انتفاعي حداقل يك بار بازديد شده است و بر همين اساس 15 مؤسسه به كميسيون 90 ارجاع شده و 2 تا 3 مورد به مرحله انحلال رسيده‌اند.

وي درباره آزمون دكترا گفت: داوطلبان آزمون دكترا طي 2 ماه بايد در 10 دانشگاه آزمون دهند. داوطلبان گله‌مند بودند كه هر دانشگاه‌ يك جور آزمون مي‌گيرد و برخي سؤالات استاندارد نيست و فقط دانشجويان همان دانشگاه مي‌توانند از پس آن سؤالات برآيند.

*جزييات آيين نامه پذيرش دانشجوي دكترا در اوايل پاييز اعلام مي‌شود

وي با بيان اين‌كه در هر دانشگاهي حداقل سالي 150 ميليون تومان هزينه هر آزمون مي‌شود، گفت: آيين‌نامه‌ پذيرش دانشجويان دكتراي پيوسته در حال شكل‌گيري است و تا مهر ابلاغ مي‌شود. بر اين اساس در ابتدا يك آزمون به طور متمركز براي غربالگري دانشجويان انجام مي‌گيرد و بر اساس اولويت و سطح دانشجو 3 برابر ظرفيت به هر دانشگاه معرفي مي‌شود و سپس دانشگاه‌ها از بين اين تعداد، دانشجويان دكتراي خود را پذيرش مي‌كنند.

وي با بيان اين‌كه جزييات آيين نامه پذيرش دانشجوي دكترا در اوايل پاييز اعلام مي‌شود، گفت: جلوگيري از اتلاف انرژي و استاندارد سازي آزمون دكترا از اهداف برگزاري آزمون سراسري دكتراست.

* آغاز سال تحصيلي از اول مهر

وي درباره آغاز سال تحصيلي گفت: امسال نيز همانند سال‌هاي گذشته در دهه آخر شهريور ثبت‌نام دانشجويان صورت مي‌پذيرد و از اول مهرماه كلاس‌ها برگزار مي‌شود و به زودي اين روند آغاز سال تحصيلي به دانشگاه‌ها ابلاغ مي‌شود.

نادري‌منش گفت: در صورت تصويب يك دوره پيوسته كارشناسي ارشد و دكترا براي دانشجويان برتر مطرح است كه اگر تصويب شود ابلاغ مي‌شود.

* بازنشستگي اساتيد طبيعي است

وي گفت: بازنشستگي اساتيد در همه جاي دنيا مطرح است، بر اساس قانون 65 سال با 30 سال خدمت و براي استاد تمام‌ها 70 سال و دانشيارها 65 سال سن بازنشستگي است و مازاد بر آن منوط بر نظر رئيس دانشگاه است كه مي‌تواند مطرح كند و مجوز بگيرد.

وي گفت: فارغ‌التحصيلان زيادي دارند وارد بازار كار مي‌شوند اگر قديمي‌ها نروند جوان‌ها فرصتي براي سركار رفتن ندارند.

نادري‌منش با تأكيد بر اين‌كه اصل قانون بازنشستگي منطقي است، گفت: از حدود 30 هزار استاد سالي 400 استاد بازنشسته مي‌شوند.

وي گفت: بر اساس قانون سال 1348 اگر استادي دچار ركود علمي يا عدم كفايت يا عدم صلاحيت شود رئيس دانشگاه موظف است كميته‌اي مشخص كند كه در آن كميته پس از تشخيص صحيح بودن ركود علمي استاد، پرونده را به هيئت مميزه منتقل كند و سپس 2 اقدام بايد صورت بپذيرد.

* بازخريد يا بازنشستگي سهم اسايتد داراي ركود علمي است

معاون وزير علوم گفت: اگر اساتيدي كه دچار ركود علمي شده‌اند بيش از 20 سال سابقه كار داشته باشند مي‌توانند بازنشسته شوند و اگر كمتر از 20 سال بازنشسته شود بايد بازخريد شوند.

وي گفت: مصداق ركود علمي در اوايل دهه 70 مطرح شد كه يكي از مصداق‌ها اين بود كه 3 سال پشت سرهم استاد نتواند پايه علمي بگيرد.

نادري‌منش با تأكيد بر اين‌كه يكي دو درصد از اساتيد فعال نيستند، گفت: اگر بخواهيم به اهداف چشم‌انداز برسيم بايد اساتيد فعال داشته باشيم.

* تا كنون 3 هزار و 700 نفر براي جذب هيئت علمي فرم پر كرده‌اند

وي با بيان اين‌كه تا دو هفته پيش بيش از 7 هزار درخواست جذب هيئت علمي به وزارت علوم ارايه شده است، گفت: از 20 مرداد جذب هيئت علمي آغاز شده است و تا كنون حدود 3هزار و 700 فرم پر شده است.

معاون آموزشي وزير علوم درباره روند جذب اعضاي هيئت علمي گفت: ارزيابي‌هاي اوليه صورت مي‌گيرد، در ارزيابي‌هاي اوليه شاخص‌هاي پژوهشي و آموزشي مدنظر خواهند بود و سپس براساس 3 اولويت افراد و در خواست دانشگاه 3 برابر نياز دانشگاه معرفي مي‌شود و دانشگاه‌ها پس از بررسي‌ اعضاي هيئت علمي خود را انتخاب مي‌كنند.

تاریخ خبر چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۹