اخبار / شورای عالی انقلاب فرهنگی / اسلامی‌سازی علوم انسانی از جنگ 8 ساله سخت‌تر است به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

اسلامی‌سازی علوم انسانی از جنگ 8 ساله سخت‌تر است

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) گفت: اگر کسی ادعا کند که اسلامی‌سازی علوم انسانی از جنگ هشت ساله با عراق سخت‌تر است، حرف گزافی نیست. خبرگزاری فارس: اسلامی‌سازی علوم انسانی از جنگ 8 ساله سخت‌تر است به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی پیش از ظهر امروز در همایش گروه‌های تخصصی تحول در علوم انسانی که در سالن همایش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تبریک عید سعید غدیر اظهار کرد: امیدواریم خداوند به خاطر این عید عنایت خاصی به نظام و دستگاه‌های فرهنگی داشته باشد تا واکنش‌های دیگر مورد رضایت خداوند متعال قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: ابتدایی‌ترین مسئله‌ای که امام خمینی(ره) بر آن تکیه و تاکید داشتند مسئله اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی بود و از آن روزها این دغدغه در بین دوستداران انقلاب وجود داشته است.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اهداف تاسیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: این موسسه در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها راه‌اندازی شده ولی به طور عملی آنچه مطلوب بوده هنوز تحقق پیدا نکرده و این مسئله جای تامل دارد.
وی تاکید کرد: باید کسانی از روی تحقیق روشن کنند که پدیده‌ای که پس از 30 سال امام و رهبری روی آن تاکید داشتند چرا هنوز در گام‌های اولیه به سر می‌برد و به بررسی موانع و مشکلات آن بپردازند.
‌مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های سنگین فرهنگی از سه قرن پیش آغاز شده و در دوران پیروزی انقلاب به اوج خود رسیده و اکثریت فرهیختگان باور کرده بودند که برای پیشرفت و توسعه راهی جز تبعیت کامل از فرهنگ و روش‌های غربی وجود ندارد.
وی ادامه داد: این تصور نادرست وجود داشت که اگر بخواهیم به پیشرفت در زمینه تکنولوژی و اقتصاد برسیم چاره‌ای نداریم جز آنکه فرمول‌ها را از کشورهای بیگانه بگیریم و پیاده کنیم و افراد مخالف این نظر در اقلیت بودند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: تغییر و جایگزینی فرهنگ دیگری که بر اساس خودباوری و اعتماد به فرهنگی بهتر، غنی‌تر و کارآمدتر در راستای توسعه انسانی داریم فعالیت سخت بوده و به ابزارهایی نیاز دارد و در طول 30 سال این ابزارها فراهم نشده است.
وی تصریح کرد: خدای متعال نشان داده اگر در ملتی کسانی در اقلیت عزم خود را جزم می‌کنند تا راه صحیحی‌ را بپیمایند خدا آنها را پیروز می‌کند.
‌مصباح‌یزدی با اشاره به آیه‌ای از قرآن گفت: جنگ 33 روزه لبنان در دوران کنونی نمونه برجسته اعتماد بر خداوند بوده و اقلیتی که از تعداد، آموزش‌ها، امکانات علمی و تکنولوژی محروم بودند و تنها ایمان، عزم و اراده جدی داشتند به پیروزی رسیدند.
وی خاطرنشان کرد: خداوند این اقوام را بر قوی‌ترین نیروی ارتش منطقه پیروز کرد که همه عالم مبهوت شدند و آنهایی که بدانند در لبنان در این 33 روز چه گذشت متعجب هستند که این پیروزی با چه فرمولی قابل تفسیر است.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: خداوند نشان می‌دهد اگر کسانی با اخلاص حرکت کنند ما به آنها کمک کرده و ناممکن‌ها را واقع می‌کنیم و در طول سال‌های انقلاب در صحنه‌های مختلف مانند علم و تکنولوژی این امر را مشاهده کردیم.
وی تاکید کرد: نباید از اعتماد بر خدای متعال ناامید شد و گرچه امر تحول در علوم انسانی صورت نگرفته ولی با عزم راسخ عده‌ای مومن، متوکل بر خدا و خودباور انجام می‌شود و البته پیشرفت آن به کمیت و کیفیت بستگی دارد.
مصباح‌یزدی با بیان اینکه همه چیز در عالم در حال تحول است، گفت: علوم انسانی‌ و پایه همچنین مشمول تحول بوده و فرضیه‌هایی در این علوم تقویت یا تضعیف می‌شود و فتواهای جدیدی به دست می‌آید.
وی خاطرنشان کرد: کسانی مانند امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بر این باور بودند که علوم انسانی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود علاوه بر نقطه ضعف عادی، دارای نقطه ضعف اساسی است و پیش‌فرض‌هایی دارد که غیر از حوزه علم گرفته شده است.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: پیش‌فرض‌های علوم انسانی از مبانی فلسفی و ایدئولوژیک گرفته شده و این مبانی با مبانی اسلامی سازگار نیست.
وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در قم تاکید کردند و فرمودند «من نمی‌گویم علوم انسانی ما مخالف اسلام است بلکه مبانی برخی از علوم انسانی امروزین ضد اسلام است».
‌مصباح‌یزدی عنوان کرد: اگر بخواهد تحول در علوم انسانی صورت گیرد آیا باید قانون مجلس شورای اسلامی تصویب شود و نمایندگان به اتفاق برسند که باید تحول در علوم انسانی به وجود آید و سریع این تغییر انجام ‌شود.
وی خاطرنشان کرد: زمان، نیرو، برنامه، مراحل، تدوین طرح جامع، تعیین استادان و ساز و کار اجرایی و اداری و بودجه تحول در علوم انسانی باید معین شود.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: فرض شود 10 درصد بودجه کل کشور برای تحول در علوم انسانی اختصاص پیدا کند ولی باید توجه داشت که تنها با پول این مسئله انجام نمی‌شود بلکه مسئله مغز و فکر است و باید افکار جدیدی آن را نقادی کنند.
وی اظهار کرد: اگر کسی ادعا کند که اسلامی‌سازی علوم انسانی از جنگ هشت ساله با عراق سخت‌تر است حرف گزافی نیست.

تاریخ خبر پنج شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۰