اخبار / دانشگاهی / استفاده از فناوری امواج مافوق صوت مورد مطالعه قرار گرفت به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

استفاده از فناوری امواج مافوق صوت مورد مطالعه قرار گرفت

رئیس دانشگاه صنعتی اراک گفت: برای نخستین بار استفاده از فناوری امواج مافوق صوت (التراسونیک) و نانو ذرات در فرآیند ماشین‌کاری توسط تخلیه الکتریکی (اسپارک) مورد مطالعه قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک عباس پاک صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای نخستین بار اثرات افزودن نانو پودرها به دی الکتریک و همچنین اثرات به کارگیری امواج مافوق صوت (التراسونیک) به طور همزمان در فرآیند ماشین‌کاری تخلیه الکتریکی مورد مطالعه قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: این پژوهش توسط عباس پاک رئیس مرکز تحقیقات صنایع فلزکاری و ماشین‌کاری و استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اراک و هادی فتاحی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندس مکانیک ساخت و تولید، تحت عنوان پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد مهندس مکانیک ساخت و تولید در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اراک انجام شده است.
رئیس دانشگاه صنعتی اراک بیان داشت: برای بررسی این فرآیند طراحی و ساخت یک مجموعه جدید برای تولید و اعمال امواج مافوق صوت به ابزار و اتصال آن به دستگاه اسپارک صنعتی انجام شد.
وی که تاکنون بیش از 30 مقاله در مجلات و کنفرانس‌های داخلی و خارجی ثبت و 4 اختراع در حوزه فناوری‌های نوین تولید و انجام طرح‌های پژوهشی و صنعتی در صنایع بزرگ کشور را در کارنامه علمی، پژوهشی خود دارد، افزود: در این فرآیند نوین ترکیبی اثر پارامترهای ورودی شامل نوع و درصد اختلاط نانو پودرها در دی الکتریک، زمان روشنی پالس و جریان جرقه بر روی نرخ براده برداری، زبری سطح و نرخ فرسایش ابزار در فرآیند ماشین‌کاری توسط تخلیه الکتریکی بررسی شده است.
پاک ادامه داد: براساس نتایج به دست آمده، استفاده از نانو پودر باعث افزایش نرخ براده‌برداری، کاهش زبری سطح و فرسایش ابزار می‌شود.
رئیس دانشگاه صنعتی اراک با بیان اینکه در این روش استفاده از نانو پودر باعث بهبود انتقال حرارت، افزایش پایداری فرآیند و افزایش تعداد و توزیع بهتر جرقه‌های سالم می‌شود، اظهار داشت: استفاده از امواج مافوق صوت نیز باعث افزایش نرخ براده برداری در اثر پدیده کاویتاسیون و افزایش جوشش حجمی شده است، همچنین در تلفیق استفاده از ذرات نانو پودر و امواج التراسونیک عملیات تعلیق ذرات در دهانه ماشین‌کاری بهتر صورت گرفته و به پایداری فرآیند و افزایش نرخ براده برداری و کیفیت سطح منجر شده است.
پاک با اشاره به کاربردهای صنعتی حاصل از تحقیق و پژوهش صورت پذیرفته بیان داشت: یکی از روش‌های مهم‌نوین در ماشین‌کاری قطعات دقیق و پیچیده از جنس مواد سخت، ماشین‌کاری با تخلیه الکتریکی (اسپارک) است که با توجه به کاربرد این روش در صنایع مختلف و پیشرفته همواره بهبود عملیات براده برداری و کیفیت سطح حاصل از این فرآیند مورد توجه بوده است.
وی تصریح کرد: یکی از روش‌های موثر در بهبود راندمان ماشین‌کاری با تخلیه الکتریکی، افزودن پودر مواد به دی‌الکتریک است.
به گفته وی با پیشرفت فناوری‌های نوین از جمله استفاده از امواج مافوق صوت و نیز فناوری نانو به ویژه در داخل کشور استفاده از روش‌های تلفیقی از این فناوری نوین می‌تواند تحول قابل ملاحظه‌ای در افزایش کیفیت محصولات صنعتی و پیشرفته ایجاد کند که با ترکیب فرآیندهای فناوری‌های نوین می‌توان در ساخت و تولید دریچه جدیدی را به دنیای براده برداری معرفی کرد.
به گفته وی از کاربردهای مهم این طرح می‌توان به مواردی چون ساخت تجهیزات قابل نصب بر روی دستگاه‌های اسپارک صنعتی، افزایش سرعت ماشین‌کاری فرآیند نوین اسپارک، امکان ماشین‌کاری بر روی سطوح بزرگ و از جنس مواد فلزی سخت، افزایش دقت و کیفیت سطوح در قطعات پیچیده و از جنس مواد سخت، امکان ماشین‌کاری قطعات از جنس مواد کامپوزیتی، افزایش عمر قطعات تولیدی، حذف عملیات‌های بعدی جهت بهبود کیفیت سطح و دقت و امکان ماشین‌کاری مواد با رسانایی الکتریکی اشاره کرد.

تاریخ خبر چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲