اخبار / دانشگاهی / استانداردسازی ظرفیت پذیرش دکتری با اجرای قانون سنجش و پذیرش به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

استانداردسازی ظرفیت پذیرش دکتری با اجرای قانون سنجش و پذیرش

وزیر علوم با بیان این که نباید در هر کد رشته دکتری بیش از ۷ دانشجو جذب شوند، اقدام برخی دانشگاه‌ها نسبت به جذب بیشتر از این تعداد را خلاف قانون و غیرقابل قبول دانست.

محمد فرهادی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به نسبت استاد- دانشجو در استانداردهای جهانی و ایران و تأکید براینکه این عدد در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است، گفت: در حال حاضر متوسط نسبت استاد- دانشجو در ایران ۱به ۲۶ و  نسبت استاندارد جهانی این مسئله در رشته‌های پزشکی ۱ به ۱۲ تا ۱۶ و غیرپزشکی ۱ به ۱۸ تا ۲۲ است و البته هدف‌گیری وزارت علوم، تحقیقات  فناوری در برنامه ششم نیز دستیابی به همین عدد جهانی است.

وی درباره انتقادش از جذب بی‌رویه دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی به ویژه دکترا، توضیح داد: این انتقاد به نحوه جذب بی‌رویه دانشجو در گذشته بوده است؛ چراکه اکنون جذب‌ها با قانون و ضابطه انجام می‌شود.

فرهادی بیان کرد: طبق قوانین جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، حداکثر ۲۰ و در مقطع دکترا ۵ تا ۷ دانشجو در تمام دانشگاه‌ها اعم از دولتی و آزاد جذب می‌شوند و اگر دانشگاه‌ها به بیشتر از این تعداد به جذب دانشجو اقدام کنند خلاف کرده و قابل قبول نیست.

وزیر علوم ادامه داد: با اجرای قانون “سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی” از  امسال، دانشگاه‌هایی که همچنان اقدام به جذب بیشتر دانشجو می‌کردند نیز مجبور به اجرای قانون خواهند شد. 

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیــه رشتــه های دکتـــری و سایر 
مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3 

تاریخ خبر شنبه ۰۶ شهریور ۱۳۹۵