اخبار / دانشگاهی / ادغام رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

ادغام رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از فراهم‌شدن مقدمات ادغام رشته‌های علوم غیر‌پزشکی با رشته‌های علوم پزشکی در این دانشگاه برای ارتباط بیشتر دانش و سلامت با یکدیگر خبر داد.
<>به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محسن نفر، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست اعضای «دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی» و «دبیرخانه آموزش داروسازی و تخصصی» که با حضور دکتر فرهاد ادهمی‌مقدم، مدیرکل توسعه آموزش علوم پزشکی برگزار شد، گفت: دبیرخانه آموزش رشته‌های علوم پزشکی برای نخستین‌بار در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده است. این دبیرخانه‌ها، برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی آموزشی جهت توسعه رشته‌های علوم پزشکی از جمله بررسی سرفصل‌های دروس، بررسی امکانات موجود برای تاسیس رشته، گسترش مقاطع تحصیلات تکمیلی، بررسی هرم اعضای هیات علمی، برگزاری امتحانات، نظارت و ارزیابی و ... واحدهای مجری علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، در معاونت علوم پزشکی راه‌اندازی شده‌اند.

<>معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل دبیرخانه‌ها را هسته اولیه‌ای در پیشبرد سیستم آموزش رشته‌های علوم پزشکی به صورت تخصصی عنوان کرد و گفت: ایجاد دبیرخانه‌ها باعث رشد و پیشرفت و همچنین تغییرات مثبت در پروسه‌های رشته‌های علوم پزشکی خواهد شد.

<>نفر از تقسیم‌بندی دبیرخانه‌ها در ۵ بخش «آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی»، « آموزش دندانپزشکی و تخصصی»، «آموزش داروسازی و تخصصی»، « آموزش پزشکی و تخصصی رشته‌های پزشکی» و «آموزش پزشکی عمومی» خبر داد و گفت: با این تقسیم‌بندی ارزیابی‌ها در هر دبیرخانه به صورت تخصصی انجام می‌شود و در نتیجه می‌توان تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی بهتری داشت.

<>معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از چیده‌شدن مقدمات ادغام رشته‌های علوم غیر‌پزشکی با رشته‌های علوم پزشکی در معاونت علوم پزشکی خبر داد و گفت: یکی از ویژگی‌های بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی وجود رشته‌های مختلف در جوار یکدیگر است. دانشگاه آزاد اسلامی جایی است که دانش و سلامت می‌توانند ارتباط خوبی با یکدیگر داشته باشند. به عنوان مثال، در مورد ارتباط بین رشته‌های عمران و رشته‌های پزشکی می‌توان بر روی اتاق عمل، اتاق بیمار، معماری فضاهای بهداشتی و ... کارکرد. این امکانات در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم است در حالیکه در سایر دانشگاه‌ها این دو رشته از یکدیگر منفک هستند.

<>نفر با اشاره به اینکه در دبیرخانه‌ها نیاز به نوآوری هست، بحث ادغام و همگرایی رشته‌های علوم پایه را مطرح کرد و گفت: رشته‌های علوم پایه باید فراتر از دانشکده‌های علوم پزشکی باشد و تربیت دانشجویان این رشته‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی نیز صورت گیرد، زیرا تربیت دانشجویان برخی از رشته‌ها مانند مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، ژنتیک، آناتومی، روانشناسی بالینی و ... در محیط بیمارستان‌ها باعث آشنایی آنها با وضعیت بیماران می‌شود.

<>او در جمع اعضای «دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی» و «دبیرخانه آموزش داروسازی و تخصصی» توسعه مقاطع تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه آزاد اسلامی، کمک به پیشرفت کشور برشمرد و گفت: باید زمانی برسد که همه نگاه‌ها در رشته‌های علوم پزشکی به دانشگاه آزاد اسلامی باشد و این رشته‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی بدرخشند و اعتبار محسوب شوند.

<>در این نشست‌ها برخی از اعضا به عنوان دبیر برای دبیرخانه‌های «دبیرخانه آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی» و «دبیرخانه آموزش داروسازی و تخصصی» نامزد شدند تا به عنوان هماهنگ‌کننده بین دفتر توسعه آموزش معاونت علوم پزشکی و اعضای دبیرخانه انتخاب شوند.

<>
دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیــه رشتــه ها دکتری، کارشناسی ارشد
و سایر مقاطع دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3

تاریخ خبر شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۶