اخبار / دانشگاهی / ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی

<>با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، مواد و رشته‌های امتحانی آزمون دکتری باید حداقل یک سال قبل از طریق سازمان سنجش اطلاع‌رسانی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، هیأت وزیران به پیشنهاد شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و به استناد ماده (۷) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌ های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۴،  آیین نامه اجرایی قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور را تصویب و ابلاغ کرد که بخش هایی از آن به شرح زیر است:

<>جلسات شورای سنجش سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی با حضور حداقل (۵) عضو صاحب رأی تشکیل و رسمیت می یابد و تصمیمات آن بر اساس رأی موافق حداقل (۴) عضو صاحب رأی معتبر و لازم‌الاجرا خواهد بود و جلسات شورا هر سه ماه یک بار با دعوت دبیر تشکیل می شود.

<>در صورت ضرورت با درخواست حداقل (۳) عضو (صاحب رأی) جلسات فوق ‌العاده با دعوت دبیر تشکیل می شود. همچنین، ابلاغ مصوبات شورا و پیگیری اجرای آن بر عهده دبیر است.

<>شورای سنجش سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی می تواند برای بررسی های علمی، فنی و آماری لازم در مورد مأموریت‌های محوله علاوه بر کارگروه های (علوم)، (بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) و (دانشگاه‌ها و مؤسسات غیردولتی) نسبت به تشکیل کارگروه‌های تخصصی دیگر اقدام کند.

<>هر کارگروه با حداقل (۳) و حداکثر (۷) عضو با حداقل مرتبه استادیاری تشکیل می شود. در هر کارگروه نماینده تام الاختیار دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارد. همچنین اعضا و رییس کارگروه تخصصی پس از تصویب در شورا با حکم رییس شورا منصوب می شوند.

<>راهکارهای اجرایی تحقق وظایف شورای سنجش سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در خصوص سنجش و پذیرش دانشجو برای تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اعم از دولتی و غیردولتی در مقاطع کارشناسی ارشد ناپیوسته، دکتری ناپیوسته و دکتری تخصصی عبارت است از:

<>الف- تصویب شیوه‌نامه اجرایی سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه.

<>ب- تصویب عناوین و تعیین ضرایب دروس آزمون مربوط به هر رشته تحصیلی.

<>پ- نظارت بر حسن اجرای فرآیند سنجش و پذیرش و اعلام نتیجه پذیرفته شدگان.

<>ت- تعیین حدنصاب قبولی در مرحله سنجش عمومی برای ورود به مرحله بعدی سنجش.

<>ث- تصویب دروس آزمون متمرکز مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در هر یک از رشته های تحصیلات تکمیلی و تعیین ضرایب آنها.

<>ج- تعیین تعداد دفعات برگزاری آزمون متمرکز در هر سال و مدت اعتبار آن.

<>چ- تصویب معیارهای اختصاصی در خصوص رشته ­های خاص

<>ح- تصمیم گیری در خصوص سایر موضوعات ارجاعی از سوی رییس شورا.

<>در بخشی از این آیین نامه آمده: عناوین مواد و رشته‌های امتحانی باید حداقل یکسال قبل از طریق سازمان سنجش آموزش کشور اطلاع رسانی شود.

<>همچنین وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند در چارچوب آمایش آموزش عالی کشور با رعایت سایر قوانین و مقررات، سالانه نسبت به تعیین سقف ظرفیت مجاز پذیرش دانشجو برای تمام رشته محل‌های مورد تأیید شورای گسترش خود اقدام کنند.

<>قوانین پذیرش و ظرفیت سهمیه های مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی کماکان به قوت خود باقی است.

<>تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی موظفند قبل از هرگونه پذیرش به منظور انطباق با مصوبات شورا هماهنگی لازم را با دبیرخانه انجام دهند.

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیــه رشتــه های دکتری، کارشناسی ارشد 
و سایر مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3
<>

تاریخ خبر شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶