اخبار / دانشگاهی / آموزش ترکیبی حضوری و مجازی در تمام مقاطع علوم پزشکی ابلاغ شد به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

آموزش ترکیبی حضوری و مجازی در تمام مقاطع علوم پزشکی ابلاغ شد

معاون آموزشی وزارت بهداشت از ابلاغ آیین نامه آموزش ترکیبی در مقاطع تحصیلی رشته های علوم پزشکی به دانشگاه ها خبر داد و گفت: امکان آموزش ترکیبی از روش مجازی و آموزش چهره به چهره فراهم شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر باقر لاریجانی با اشاره به ابلاغ مصوبه شصت و ششمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی در خصوص آیین نامه آموزش ترکیبی در مقاطع مختلف تحصیلی رشته های علوم پزشکی به دانشگاه ها، گفت: این موضوع از چند ماه گذشته برای مقطع دکترای عمومی در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی آغاز شد. <>وی افزود: اکنون نیز این امکان فراهم شده تا آموزش در تمامی مقاطع تحصیلی به صورت ترکیبی از روش مجازی و آموزش چهره به چهره ارائه شود.  

<>معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم بکارگیری فضای مجازی برای ارتقای کیفی و کمی آموزش گفت: امروزه نظام آموزشی در تمای کشورهای دنیا تنها محدود به آموزش های چهره به چهره نیست و بخش عمده ای از آموزش محتوای نظری به صورت مجازی ارائه می شود.

<>لاریجانی به تجــــارب موفق سایر کشــــورها در گسترش آموزش مجــــازی در علوم پــــزشکی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: دانشگاه ها و مـــوسساتی در دنیا هستند که سالانه به حدود ۴۰ هـــزار دانشجوی علوم پزشکی آموزش آنــــلاین ارائه می دهند.

<>وی به همسوسازی آموزش علوم پزشکی با استانداردهای جهانی در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: مجازی سازی آموزش علوم پزشکی از محورهای این برنامه است و از مهمترین اقداماتی که در راستای اجرای این برنامه انجام شد راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی است.

<>معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: دانشگاه علوم پزشکی مجازی بستری را فراهم کرده تا با همکاری دانشکده های مجازی در تمامی دانشگاهها بتوانیم برخی از آموزش ها را در رشته و مقاطع مختلف به صورت مجازی ارائه کنیم.

<>لاریجانی با اشاره به زیرساخت های ایجاد شده در دانشگاه علوم پزشکی مجازی گفت: با ارائه مجازی برنامه های آموزشی دانشجویان علوم پزشکی در اقصی نقاط کشور می توانند از آموزش هایی با کیفیت یکسان برخوردار گردند؛ که این امر بستر ارتقای عدالت آموزشی در کشور را فراهم می کند.

<>وی تاکید کرد: باتوجه به شرایط خاص آموزش های علوم پزشکی قاعدتا نمی توان تمامی دروس را به صورت مجازی ارائه کرد ولی سعی داریم تا با مجازی سازی کوریکولوم های آموزشی ممکن از مزایای سیستم آموزش مجازی در کشور بهره برداری کنیم.

<>معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: لازم است تا آموزش های علوم پزشکی به صورت ترکیبی از روش چهره به چهره و مجازی برگزار شود.

<>لاریجانی گفت: به همین منظور آیین نامه آموزش ترکیبی در دوره های دکترای عمومی شامل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در وزارت بهداشت تدوین و چندی قبل در شصت و سومین جلسه شورای عالی برنامه ریزی تصویب شد.

<>وی اظهار داشت: بر مبنای این آیین نامه حداکثر ۶۰ درصد از آموزش های نظری و یا آن دسته از آموزش هایی که ماهیت کارگاهی یا کارآموزی در عرصه را ندارند می تواند به شکل الکترونیکی برگزار شود. همچنین چهار هفدهم ساعات هر درس نظری می تواند با نظر شورای آموزش دانشکده ذیربط به صورت الکترونیکی برگزار شود.

<>معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم اجرای این آیین نامه برای تمامی رشته های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: در شصت و ششمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی مصوب شد تا این آیین نامه برای سایر مقاطع علوم پزشکی از جمله کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی نیز اجرایی شود.

<>لاریجانی با بیان اینکه این مصوبه برای اجرا به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است، گفت: بدون شک اجرای این آیین نامه تاثیر بسزایی در ارائه آموزش های با کیفیت بهتر و همچنین دسترسی تمامی دانشجویان علوم پزشکی کشور به این آموزش ها خواهد داشت.

<>وی ابراز امیدواری کرد کلیه دروس نظری در دانشگاههای علوم پزشکی کشور نیز از امکانات و بستر ایجاد شده در دانشگاه علوم پزشکی مجازی برای ارائه این دروس نیز استفاده کرده و به این ترتیب امکان شرکت همه دانشجویان علوم پزشکی را در کلاس مجازی بهترین اساتید کشور فراهم کند.

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته ها و مقاطع دانشگاه علوم پزشکی
(وزارت بهداشت) و سایر دانشگاه های کشور از سایت سنجش3<>

تاریخ خبر سه شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶