اخبار / علمی، پژوهشی / آغاز فعالیت اردوی فرهنگی آموزشی مبلغان قرآنی- قرآن از مهجوریت خارج شود به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

آغاز فعالیت اردوی فرهنگی آموزشی مبلغان قرآنی- قرآن از مهجوریت خارج شود

قم - خبرگزاری مهر:‌ آغاز فعالیت اردوی فرهنگی آموزشی مبلغان قرآنی، لزوم خارج شدن قرآن از مهجوریت و تأکید بر استفاده از روش‌های بنیادی در گسترش نماز، عناوین اخبار دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است. به گزارش خبرگزاری مهر، معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم امر تبلیغ که علیرغم وضوح و روشنی متاسفانه قابل توجه بسیاری از اهل نظر و متولیان امر نیست فاصله بین امر تبلیغ با معارف و پیام های ناب قرآنی است.

حجت الاسلام احمد زادهوش افزود: امروزه هیچکس نمی تواند دفاع کند از اینکه تبلیغ ما قرآنی و برخواسته از متن قرآن کریم و مستند به آیات وحی آنگونه که باید و شاید است و به طور قطع به اندازه ای که هست کفایت نمی کند و منابع و محتوای تبلیغ ما و حتی طرز فکر و برنامه ریزی تبلیغی ما به طور کامل مبتنی بر مبانی و معارف قرآن کریم نیست.

وی ادامه داد: طی نشست مفصلی که استاد قرائتی با رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم داشت چندین بار این دغدغه جدی را مطرح کرد که تصمیم برآن شد که در فضایی مطبوع و شایسته  بتوانیم از تجربیات استاد بهره مند شویم و برهمین اساس اردوی فرهنگی آموزشی مبلغان قرآنی برگزار شد.

وی با اشاره به تدوین برنامه دوره نیمه حضوری مبلغ قرآنی گفت: تصمیم جدی داریم که تمامی چند هزار مبلغی که با دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم همکاری دارند این دوره قرآنی را بگذرانند و انس و بهره مندی آنان از قرآن بیش از گذشته و به کارگیری این معارف در امر تبلیغ روزافزون شود.

گفتنی است اردوی فرهنگی آموزشی مبلغان قرآنی به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم طی دو روز در دهکده فرهنگی فردوس وسف برگزار می شود.

 لزوم خارج شدن قرآن از مهجوریت

رییس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه باید بدانیم در خصوص قرآن کوتاهی کرده ایم تصریح کرد: برهمین اساس باید استغفار کنیم و تصمیم بگیریم که روزی یک تا سه ساعت را به مباحث تفسیر بپردازیم.

حجت الاسلام محسن قرائتی افزود: اگر به طلبه ای گفتند چه می خوانی باید بگوید مباحث تفسیرو نهج البلاغه می خوانم و درس علما را نیز می روم.

وی خطاب به مبلغان بیان کرد: نیت باید این باشد که قرآن را از مهجوریت در بیاورید و تبلیغ را جدی بگیرید زیرا تبلیغ برای امرارمعاش نیست.

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه از تعطیلات حوزه 27 جلد تفسیر نمونه آیت الله العظمی مکارم شیرازی نوشته شد ادامه داد: هم اکنون به چند زبان، تفسیر نمونه ترجمه شده است و طلاب نیز باید توجه داشته باشند که رحمت واقعی تبلیغ دین است ودرتبلیغ دین باید تلاش کنند تا قرآن را از مهجوریت خارج کنند.

لزوم استفاده از روش های بنیادی در گسترش نماز

استاد حوزه و دانشگاه در اردوی فرهنگی آموزشی مبلغان که درمسجد امام محمدباقر(ع) دهکده فرهنگی فردوس وسف برگزار شد با بیان اینکه موثرترین روش در دعوت به نماز پرورش ریشه های فطری نماز است تصریح کرد: ریشه های فطری دارای 10 ریشه ازجمله احساس سپاس گزاری، احساس ستایشگری، احساس پناه جویی، احساس عشق ورزی و احساس نیازخواهی است که ماهیت و اجزای آن ها را باید بررسی کرد.

حجت السلام بهشتی افزود: براساس آزمایش های من و همچنین به اعتقادشهیدمطهری، دانشمندان بزرگ امروز جهان نبوغشان از دانشمندان هزارسال قبل بیشتر نیست بلکه از روش های پیشرفته تر استفاده می کنند و فرق آن ها در بهره برداری از روش است در حالی که ما بر روی روش بسیار کم کار کرده ایم.

وی با بیان اینکه تمام ریشه های فطری نماز یک تا صد سند قرآنی و حدیثی دارد تصریح کرد: در قرآن کریم  بیش از 90 بار کلمه صلا‏‏‎ة و مشتقاتش را داریم و بیش از 900 بار با واژگان مرتبط با نماز برخورد می کنیم که این نشان از اهمیت و جایگاه نماز است.

وی با بیان اینکه برای گسترش نماز باید از روش های بنیادی استفاده کرد ادامه داد: چنانچه بتوانیم ثابت کنیم که به همه زوایای روح انسان در نماز توجه شده است هر فرد در تنهایی، در کشوری دیگر و دانشجو در دانشگاه دیگر نماز می خواند و به نماز توجه خواهد داشت.
 

تاریخ خبر چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱