اخبار / علمی، پژوهشی / آغاز فاز پنجم اعطای پژوهانه به دانشجویان دکتری- نحوه نظارت بر توزیع پژوهانه به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

آغاز فاز پنجم اعطای پژوهانه به دانشجویان دکتری- نحوه نظارت بر توزیع پژوهانه

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه از سال 88 تاکنون 9 هزار و 264 دانشجوی دکتری پژوهانه دریافت کردند، گفت: فاز پنجم اعطای پژوهانه به دانشجویان دکتری آغاز شده است. به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سید مهدی سیدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به برنامه های پژوهشی کشور، افزود: نیروی انسانی، زیر ساختهای پژوهشی و برنامه های پژوهشی از بخشهای اصلی در بخش پژوهش کشور است و در صورت نبود این بخشها حتی با داشتن برنامه ای منسجم نمی توان به اهداف علمی دست یافت. معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه بیشترین تحقیقات بنیادی جدی و ثبت اختراعات از سوی دانشجویان دوره دکتری انجام می شود، اظهار داشت: از این رو در معاونت علمی ریاست جمهوری طرح پژوهانه برای دانشجویان دوره دکتری اجرایی شد.
  وی با اشاره به جزئیات این طرح خاطر نشان کرد: آیین نامه طرح پژوهانه با همکاری وزارتخانه های علوم، تحققات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1388 به تصویب رسید.
  سیدی با اشاره به رویکردهای آیین نامه طرح پژوهانه ادامه داد: ارتقای کیفیت رساله های دوره دکتری، جهت دهی پایان نامه ها به سمت رفع نیازهای کشور، حضور تمام وقت دانشجویان و اجرای پژوهشهای بنیادی و میان رشته ای در راستای ماموریت ها و اهداف علمی کشور از سیاستهای کلی این آیین نامه است.  
  وی به بیان نحوه پرداخت پژوهانه پرداخت و یادآور شد: نام دانشجویان دوره دکتری پس از ارائه پرپوزال و تصویب آن به وزارتخانه های علوم و یا بهداشت ارسال می شود و پس از بررسی این دانشجویان برای استفاده از طرح پژوهانه به معاونت علمی معرفی می شوند.
  معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، میزان پژوهانه به هر دانشجوی دوره دکتری را 5 میلیون تومان ذکر کرد و ادامه داد: بر اساس آیین نامه این طرح دانشجویانی که بورسیه و کارمند نباشند و در طی 4.5 ترم بتوانند پروپوزال خود را تصویب و ارائه دهند، مشمول این طرح می شوند.
  وی به نحوه اعطای این حمایت اشاره و اضافه کرد: این حمایت طی 3 مرحله به فرد اعطا می شود. مرحله اول زمانی اعطا می شود که فرد پرپوزال تصویب شده خود را ارائه دهد که این مرحله شامل 35 درصد 5 میلیون تومان می شود.
  سیدی قسط دوم این حمایت را 35 درصد دانست و افزود: در صورتی که دانشجو بتواند 50 درصد پایان نامه خود را اجرایی کند، قسط سوم با تصویب استاد راهنما و دانشگاه پرداخت می شود.
  به گفته وی 30 درصد باقی مانده پژوهانه نیز پس از پایان تحصیل و دفاع از پایان نامه به دانشجویان اعطا می شود.
  سیدی با تاکید بر اینکه برای اعطای قسط های اول و دوم پژوهانه محدودیت زمانی در نظر گرفته شده است، گفت: طبق آیین نامه برای اعطای مرحله دوم و سوم پژوهانه سقف زمانی 4.5 ترم در نظر گرفته شده است که در مجموع طول تحصیل دانشجویان دوره دکتری 9 ترم می شود.
میزان پژوهانه پرداخت شده به دانشگاه های دولتی
سیدی با بیان اینکه اعطای پژوهانه از سال 88 آغاز شد، افزد: از سال 88 تا 6 ماه اول سال جاری (1390) تعداد 9 هزار و 264 دانشجو از وزارتخانه های علوم و بهداشت مشمول طرح پژوهانه قرار گرفتند.
  معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه این طرح مشمول دانشگاه های دولتی تحت پوشش وزارتخانه های علوم و بهداشت می شود، افزود: فاز اول این طرح در سال 88 اجرایی شد که طی آن به هزار و 320 دانشجو از وزارت علوم و هزار و 168 دانشجو از وزارت بهداشت مبلغ 12 میلیارد و 440 میلیون تومان در قالب پژوهانه اعطا شد.
  وی با بیان اینکه در فاز دوم و سوم، حمایت ها در سال 89 اعطا شد، اظهار داشت: در سال 89 پژوهانه در دو مرحله اعطا شد که در مجموع تعداد 4 هزارو 208 نفر از دو وزارتخانه علوم و بهداشت مبلغ 21 میلیارد و 40 میلیون تومان پژوهانه دریافت کردند.
  سیدی مرحله چهارم عطای پژوهانه را 6 ماهه اول سال 90 دانست و خاطر نشان کرد: 6 ماهه اول سال 90 فاز چهارم اجرای این طرح بود که به تعداد 2 هزار و 553 دانشجو مبلغ 12 میلیارد و 765 میلیون تومان اعطا شد.
  آغاز فاز پنجم اعطای پژوهانه   معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: فاز پنجم این طرح نیز آغاز شده است و از کلیه دانشگاه های دولتی درخواست شده تا اطلاعات خود را به وزارتخانه های مربوط ارسال کنند.
  وی ابراز امیدواری کرد که با ارسال به موقع این اطلاعات، معاونت بتواند تا دی ماه فاز پنجم اعطای پژوهانه را آغاز کنند.
نظارت معاونت علمی از نحوه توزیع پژوهانه در دانشگاه ها
سیدی تعداد دانشگاه های مشمول این طرح را 81 دانشگاه ذکر کرد و یادآور شد: بیشترین پژوهانه در حوزه وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی تهران با هزار و 684 دانشجو و در حوزه وزارت علوم بیشترین حمایت به دانشگاه تربیت مدرس با هزار و 85 دانشجو اعطا شد.
  معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به نحوه نظارت بر توزیع پژوهانه در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: طبق آیین نامه این حمایت به نام فرد دانشجو به حساب دانشگاه واریز می شود و دانشگاه مجاز نیست تا این بودجه را در بخشهای دیگر هزینه کند.
  وی بازوهای دیگر نظارتی این طرح را بازرسان این معاونت عنوان کرد و  یادآور شد: علاوه بر این وزارتخانه های علوم و بهداشت کمیسیون هایی را ایجاد کرده اند و بر نحوه توزیع پژوهانه در دانشگاه های تحت پوشش خود نظارت می کنند.

تاریخ خبر دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰