اخبار / دانشگاهی / آغاز طراحی جزئی هواپیما 150 نفره- ورود ایران به حوزه ساخت بال و اویونیک به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

آغاز طراحی جزئی هواپیما 150 نفره- ورود ایران به حوزه ساخت بال و اویونیک

معاون سابق پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از پایان طراحی مفهومی هواپیمای جت 150 نفره خبر داد و گفت: این پروژه کلان ملی در 4 دانشگاه و یک پارک علم و فناوری در حال اجرای است محققان این طرح وارد فاز طراحی جزئی این هواپیما شدند.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد مهدی نژاد در حاشیه سی و هشتمین جلسه کمیسیون دایمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران با اشاره به ارائه گزارشی از روند پیشرفت طرح کلان ملی توسعه فناوری‌های کلیدی هواپیمای جت 150 نفره در این جلسه، افزود: این پروژه به سفارش سازمان صنایع هوایی کشور در دانشگاه‌های امیرکبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت، صنعتی اصفهان و پارک علم و فناوری فارس در حال اجرا است.
معاون سابق پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این پروژه تاکنون پیشرفت 20 درصدی داشته است، اظهار داشت: این پیشرفت‌ها باعث شده است که در همکاری‌های بین المللی نیز کشورهای صاحب این فناوری ایران را پذیرا باشند و قبول کنند که ایران در مرحله طراحی و ساخت به عنوان یک شرکت وارد این حوزه شده است.
وی با اشاره به جزئیات این پیشرفت یادآور شد: در این پروژه محققان موفق به طراحی مفهومی موتور، بال، بدونه و اویونیک و سیستم‌های الکترونیک هوایی و سیستم‌های برقی هواپیما شدند که پس از آن وارد فاز طراحی جزئیات هواپیما خواهند شد.
مهدی نژاد، با تاکید بر اینکه در ساخت هواپیما پس از طراحی مفهومی، فاز طراحی جزئی آغاز می‌شود، خاطر نشان کرد: با پایان یافتن طراحی مفهومی هر قسمت چون در اویونیک، بال، موتور ونحوه ریخته‌گری به صورت جزئی ابعاد، اندازه، جنس و سایر موارد مشخص می‌شود.
دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اختصاص منابع مالی در بوجه سال جاری ابزار امیدواری کرد که با تامین به موقع این منابع بتوان حمایت لازم مادی از این طرح شود.
وی همچنین به آغاز سال جدید تحصیلی خاطر نشان کرد: به این مناسبت از همه دانشگاه‌ها خوسته شد که همه فعالیت‌های پژوهشی خود را در راستای پژوهش‌های هدفمند و کاربردی به ویژه طرح‌های کلان ملی سوق دهند که هم باعث رفع نیازهای کشور شود و هم پیشرفت‌های علمی در دانشگاه‌ها رقم بخورد.

تاریخ خبر شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۲